• malles

Sälja chippad katt

Jag har en kattunge som är avmaskad, chippad och vaccinerad. Nu undrar jag hur det går till ifall jag vill sälja katten? Har ej skickat iväg pappret om chippen med ägaruppgifterna osv. Men jag står fortfarande för katten, iallafall hos veterinären? Hur går det till? Är det bara att sälja katten eller behövs det något mer?

• Svar på tråden Sälja chippad katt
  • Birgitta02

Du bör väl ändra ägaruppgifterna hos SVERAK? Du kan ju upplysa din egen veterinär att katten fått ny ägare. Nåt annat skulle inte jag gjort i alla fall.

• Dexter dot com

Se till att katten är vetbesiktad innan försäljning och att nya ägaren tar över försäkring och skickar in ägarintyg till SVERAK så rätt ägare/adress finns registrerad ifall katten springer bort.

• malles

Jaha det låter rimligt! Vi har ingen försäkring på katten, men då gör jag med SVERAK om chippen och ändrar ägaruppgifterna där igenom?:)

• Jasmin Karlsson

Nya ägaren behöver förstås veta chipnumret och skickar in sina uppgifter till SVERAK och djurid.se
    Ge journalnumret på katten till nya djurägaren. Då kan de uppge sina uppgifter till veterinären om katten ska dit nån gång framöver. Eller så kan de prova att ringa och säga sina uppgifter. Det är då lättast om de har journalnummer eller ditt personnummer.

• Uttran

Har du inte skickat in papperna till SKK står du inte som ägare på katten. Då är det bara att den nya ägaren fyller i sina uppgifter. Jag brukar posta det själv så det garanterat blir gjort. Är det så att du skickar in papperna till SKK med dina uppgifter kommer du få en blankett om ägarbyte med posten samtidigt som du får bekräftelse på registreringen och fakturan på registreringskostnaden (130 kr) Använd den blanketten eller skriv ut en ny på nätet om du vill byta ägare.

Svar på tråden Sälja chippad katt