• illumina

Väntetid och byte av landsting

Hej, jag och min partner har nu tagit det stora beslutet att försöka skaffa barn. Vi bor i västra götalandsregionen och här är väntetiden 2 (!!!!) år. Jag som ska bära barnet har sedan tidigare en dotter som fyller fem så känns så otroligt tråkigt att behöva ha så stor ålderskillnad mellan de.

Vad vi fått höra så är uppsala paradiset för oss som vill ha barn då vårdgarantin gäller där.
    Så till min fråga.
    Vi "bor" en del i västerås då min släkt finns där och västerås tillhör uppsala.
    Skulle vi kunna skriva oss hos våra släktingar för att få komma till uppsala eller skulle de vara olagligt på något sätt. 
    Vi kommer ju endast stå skrivna där under behanlingsperioden.

Någon som vet hur detta skulle funka?

• Svar på tråden Väntetid och byte av landsting
  • Yonne

Hej! Vad roligt att du och din partner vill skaffa barn. Genom nya patientlagen har man rätt att söka vård vart som helst i landet. Testa att ringa Uppsala och säg att ni vill göra behandling i Uppsala genom det fria vårdvalet. De kan berätta hur ni bör gå vidare. Vissa landsting kräver betalningsförbindelse, Uppsala borde kunna berätta mer. Lycka till!

• illumina
    Yonne skrev 2016-09-19 18:08:23 följande:

Hej! Vad roligt att du och din partner vill skaffa barn. Genom nya patientlagen har man rätt att söka vård vart som helst i landet. Testa att ringa Uppsala och säg att ni vill göra behandling i Uppsala genom det fria vårdvalet. De kan berätta hur ni bör gå vidare. Vissa landsting kräver betalningsförbindelse, Uppsala borde kunna berätta mer. Lycka till!

Tack för svar! Har redan pratat med Uppsala och om man går den vägen så gäller inte vårdgarantin så de tar minst ett år i alla fall. Men ska ringa imorgon för att fråga mer. Tusen tack igen :)
Svar på tråden Väntetid och byte av landsting