• Mamman2015

Ni som ger era småbarn godis, chips och kakor..

Hej!

Av ren nyfikenhet undrar jag hur ni som stoppar i era småbarn godis, chips, kakor, saft m.m resonerar när någon undrar varför ni istället inte ger frukt, nyttiga snacks och vatten istället för läsk ? Jag kommer själv från ett land där man inte är så noggrana med vad man stoppar i sina barn och när vi är där på semester tycker de jag är extrem som inte ger min 1.5åring godis, glass, chips etc. Hur tänker ni som stoppar i era små sånt? Är det av ren lathet eller vad handlar det om? Barn i den åldern vet ju inte ens vad chips är så varför ge sånt till så små?

• Svar på tråden Ni som ger era småbarn godis, chips och kakor..
  • Lena

Barnen får samma som oss om det inte är direkt skadligt. Vi förbjuder inte godis och liknande men serverar det sällan

• Fru Ve
    Lena skrev 2016-09-18 18:53:20 följande:

Barnen får samma som oss om det inte är direkt skadligt. Vi förbjuder inte godis och liknande men serverar det sällan

Jag tänker också lite så. Vi äter endast godsaker på fredagar och lördagar hemma. Läsk dricker vi endast om vi äter hamburgare ute, det är ca varannan månad. Barnen brukar få saft fredagar och lördagar, men de dricker bara ½-1 glas av det. Så det är så pass små mängder. Därför tycker jag inte det är någon stor grej om jag har en 1 ½ åring som också får smaka lite. Speciellt om man har flera barn är det jättesvårt att hålla allt sött borta från de yngre. Med första barnet är det en annan sak. Mitt första barn började senare vid 2-3 års ålder men sånt som godis och läsk.
  • Kasperina

Tja det är ju en definitionsfråga och beror på vad du menar med "småbarn".
    Har precis börjat med lördagsgodis, stora barnet är 8 och lilla 4, fast de får bara chokladbitar då de inte gillar smågodis. Men varken jag eller pappan (skilda) äter godis regelbundet så det är inte så konstigt.
    Chips äter vi aldrig och saft dricker ingen av oss
    Bullar, kakor och glass har de däremot fått sen de var rätt små (stora kanske 2, lilla typ 1) någon gång per vecka för det äter vi vuxna.

Barn vill ju äta samma saker som föräldrarna, och har man inte superusla godis/snacks-vanor ser jag inget fel i att man låter barnan delta när de är gamla nog att kunna och vilja äta det.

• Mamman2015
    Kasperina skrev 2016-09-18 19:03:39 följande:

Tja det är ju en definitionsfråga och beror på vad du menar med "småbarn".

Har precis börjat med lördagsgodis, stora barnet är 8 och lilla 4, fast de får bara chokladbitar då de inte gillar smågodis. Men varken jag eller pappan (skilda) äter godis regelbundet så det är inte så konstigt.

Chips äter vi aldrig och saft dricker ingen av oss

Bullar, kakor och glass har de däremot fått sen de var rätt små (stora kanske 2, lilla typ 1) någon gång per vecka för det äter vi vuxna.

Barn vill ju äta samma saker som föräldrarna, och har man inte superusla godis/snacks-vanor ser jag inget fel i att man låter barnan delta när de är gamla nog att kunna och vilja äta det.

Jag menar barn upp till fyra ca :)
  • UmmSara

Det undrar jag med.

Vet två mammor som stoppar i sina 1,5 åriga barn kakor, chips, choklad, dålig mat och läsk/andra drycker som juice, iste, te, varm choklad osv.
    Tappar hakan varje gång, speciellt när den ena dricker cola ur sin nappflaska...

Så små barn ska inte överhuvudtaget få sånt. Lite äldre barn kan givetvis få lite då och då om de vill men inte överdrivet mycket kan jag tycka.

• Mamman2015
    UmmSara skrev 2016-09-18 19:15:27 följande:

Det undrar jag med.

Vet två mammor som stoppar i sina 1,5 åriga barn kakor, chips, choklad, dålig mat och läsk/andra drycker som juice, iste, te, varm choklad osv.

Tappar hakan varje gång, speciellt när den ena dricker cola ur sin nappflaska...

Så små barn ska inte överhuvudtaget få sånt. Lite äldre barn kan givetvis få lite då och då om de vill men inte överdrivet mycket kan jag tycka.

Nä jag håller med. Jag har visserligen hett ett par isglassar på semestern och hn har fått smaka på tårta på födelsedag och högtider. Jag tror inte heller på att vara extrem men en ettåring vet ju inte ens vad godis är? jag syftar på de som ger det regelbundet. Vet dem som alltid ger kex o bullar istället för en frukt, skorpa eller rån. O dem som ger ljuice / saft / läsk istället för vatten eller färskpressad ljuice. Och chips o ostbågar. Jag drömmer ingen, vill bara veta hur man resonerar :) i Sverige är det ju så noggrant med rätt kost från start och det finns väl ingen som vet att det är onyttigt mes regelbundet socker. Dessutom pratar man ju om sånt här redan vid graviditet och sen kontinuerligt på BVC.
  • lövet2

De har fått smaka när storasyskonen fått, dvs ganska sällan. Har funkat hur bra som helst. Det är ju också stor skillnad på att ge en 2-åring CocaCola i nappflaskan varje dag och att ge 2 cm Cola i en mugg när det är kalas.

• SweetJune

Jag har varit emot sött och ger endast ekologisk hemlagad mat (förutom när vi äter ute) till sonen 2,5 dricker endast vatten.

Dock gillar jag bakelser och min man tex chips..inte precis att vi vill in på toaletten och äta det, sen så tycker jag inte det är rättvist att vi äter det och säger nej till honom. Därför får han smaka lite men han vet att socker inte är bra för tänderna och att han får det i begränsad mängd, dvs få smaka lite. Däremot har han fått äta glass i sommar, någon gång i veckan.

• Fjäril kär

Ska vi prata dåliga vanor tycker jag ju vissa saker går på ett ut.

Juice med tillsatt socker och ett digestivekex med socker i är lika illa som ett glas saft och en bulle.

Jag ser hellre att man ger en bulle än att ge felriktad välvilja med sockrad juice, söta smörgåskex osv.

Att äta digestivekex och sörpla juice i tid och otid är ju lika illa som att erbjuda en näve chips och en piggelin.

Svar på tråden Ni som ger era småbarn godis, chips och kakor..