• Eniloracayam

Ensamstående flytta utomlands

Jag är ensamstående till min dotter på fyra år. Sålänge jag kan minnas har jag haft en längtan att testa mina vingar o fly landet till varmare breddgrader. När jag blev gravid för 4 år sedan fick jag lägga de planerna på hyllan, och åren där efter har mitt liv varit ganska jobbigt med diverse rättegångar och tvister. Pappan har varit ganska kontrollerande och ställt till med mycket problem vilket har lett till att jag idag har ensam vårdnad, dock har han umgesrätt vilket han inte prioriterar speciellt högt ändå.

Jag har läst en del gamla inlägg från likasinnade i samma situation o med samma längtan,så jag undrar hur det gick för er? Eller om det finns någon som har planer på detta än idag, så att två kloka äventyrare kan slå sina galna huvud ihop? Två är bättre än en! :)

Jag tar gärna emot tips och råd från alla, om boende, priser, bästa klimat (gärna varmt!!) barnvänliga ställen osv.

• Svar på tråden Ensamstående flytta utomlands
  • Kodia

Hur har du tänkt försörja er?

• Eniloracayam
    Kodia skrev 2016-09-18 00:22:32 följande:

Hur har du tänkt försörja er?

Jag studerar på hel-distans fram till nästa sommar!
  • Kodia

Ok, då gäller det "bara" ett drygt halvår. Har du kvar ditt boende här hemma då också? Antar det, i bostadsbristens dagar...
    Är det ok för pappan att du tar med barnet utomlands så länge???

Jag tror att det är en bra idé att titta på t.ex. Thailand - ganska billigt att leva, och en hel del svenskar.

• Eniloracayam
    Kodia skrev 2016-09-18 19:15:57 följande:

Ok, då gäller det "bara" ett drygt halvår. Har du kvar ditt boende här hemma då också? Antar det, i bostadsbristens dagar...

Är det ok för pappan att du tar med barnet utomlands så länge???

Jag tror att det är en bra idé att titta på t.ex. Thailand - ganska billigt att leva, och en hel del svenskar.

Ja, jag kommer att ha kvar mitt boende som jag hyr av släktingar i dagsläget, så det är inget problem.

Pappan kommer förmodligen inte att vara närvarande på ett tag, utelämnar anledningar.

Jag känner ändå någon slags trygghet i att bo inom EU, då det är lättare o närmre att ta sig hem om det skulle behövas.
Svar på tråden Ensamstående flytta utomlands