• Minimeea

Bebis somnar

Hej :)

Jag har en 3 månaders tös som kom 4 veckor tidigt så hon orkade inte riktigt amma, somnade alltid vis bröstet men gick upp i vikt de första veckorna men vid vecka 5 så hade hon gått ner massor och ersättning sattes in. Men magen mår inte bra av ersättningen så några veckor tillbaka så har jag försökt få tillbaka produktionen igen (vi har gett båda men ersättningen har tagit över då den är lättare att få i sig via flaska) Jag dricker amningste, äter havregrynsgröt ibland till frukost, dricker massa vatten, har fått nässpray utskrivet osv. Mjölken finns där men hon somnar fortfarande Alltid vid bröstet :( Någon annan som varit med om detta och har något råd?

Vi har ofta hud mot hud, jag går runt med henne vid bröstet för att hon ska vakna, kittlar henne, gör olika ljud men inget funkar :(

Jag vet att ersättning är jätte bra och man måste inte amma så gärna inga föreläsningar om detta då amningen är en stor del för mig + hon har fruktansvärda magknip av enbart ersättning trots att vi testat olja, magdroppar och sensitive ersättning.

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Bebis somnar
  • Ellie

Hur snabbt somnar hon? För mina barn har ca 5 min amning räckt för att de skall få i sig vad de behöver (men så har de ammat ofta - varje timma). Ger du fortfarande ersättning? Ammar hon längre tid eller oftare om du minskar den? Går hon upp i vikt som hon skall nu?

• Minimeea

Hon somnar direkt när hon känner att det är bröstet.

Hon går upp massor i vikt för jag kan inte ta bort ersättningen så hon får båda. Men har försökt minska mängden ersättning och hellre ge oftare för att hon ska vilja ha mig med. Försöker ibland att ta bort henne efter en stunds snuttande och gå runt med henne så hon vaknar men sen somnar hon direkt igen :(

• damphund

Hur blir det om du pumpar och ger ur flaska?

Tänkte ifall hon kan få smak av det goda och sen ha lättare att ammas.

• Minimeea

Med mina söner så pumpade jag ofta för att kunna åka hemifrån en stund och jobba men med min dotter så kommer inget i pumpen :O Inte en enda droppe. Jag kan handpumpa men har en opererad hand (för ett år sedan) så jag orkar inte för länge.

Jag brukar pressa ut så hon får smak av bröstmjölken och då kan hon ta två-tre sugtag och sen somnar och snuttar igen :/

• damphund

Jag gissar att det inte funkar att vänta ut henne heller? Hon bara inte äter och börjar gå ned i vikt antar jag?

Ett långskott men har du testat med amningsnapp? Är ju egentligen för ömma eller såriga bröstvårtor men det kanske tar bort den för mysiga känslan så hon somnar.

• Minimeea

Om jag väntar så skriker hon tills hon får nappflaskan. Jag måste se till att ge henne mig ca en halvtimme innan hon bör vara hungrig annars blir hon förbannad på mig.

Amningsnapp har jag, en från Apoteket och en från Ica (tycker ICAs är lättast)

Jag inser när jag skriver att jag gjort allt och det är dömt att misslyckas men slutar jag helt så vet jag att hennes smärta kommer tillbaka och det krossar mitt hjärta att se henne gråta tröstlöst i över 2 timmar varje kväll.

Är jätte besviken på BVC som bara gav mig ett tips när allt startade vid 5 veckor "amma först på dig och sen ge ersättning. Det kan antingen ordna upp sig eller så vill hon bara ha flaskan" All info med amningste, nässpray osv har jag fått googla själv :(

• damphund

Vet hur det är, var själv tvungen att ge upp amningen efter 3 månader och tyckte det var lite tungt. Vet att ersättningen är bra men det är inte amning :/

Vi fick recept på mjölkfri ersättning (BVC här säger mjölkproteinsallergi så fort det är lite magknip) och med den funkade det bra (hon fick också magproblem av de vanliga). Kan vara värt ett försök. Kolla med dem de kanske har en provburk ni kan testa med?

Svar på tråden Bebis somnar