2,5-åring som är ledsen på förskolan
Jag har en liten kille på nästan 2,5 år som började förskola för en månad sedan. Det går bra, men han är ledsen till och från. De har sagt att han inte gallskriker utan att han är helt tyst men att tårarna rinner, eller att han är riktigt nära att börja gråta. Det verkar som att personalen har analyserat i vilka situationer han blir ledsen, för idag berättade de för min man att han blir ledsen vid alla övergångar, till exempel om de har lekt inne och ska gå ut, eller om han leker ute och ska gå in, eller om de ska ha samling, eller göra något annat "nytt." Däremellan är han glad, leker och snackar jättemycket.
Hemma har vi inte alls det här problemet. Faktum är att han nästan aldrig är ledsen över huvud taget och har aldrig heller varit det. Den enda gången han faktiskt gråter är om han är riktigt trött eller om han blir arg för något, men då är han liksom inte ledsen utan mer förbannad, men inte ens det händer särskilt ofta.
Jag känner att om det nu är så att han bara är ledsen vid alla övergångar så borde det ju också gå att göra något åt det, så att han inte blir ledsen. Han berättar varje dag att han har varit ledsen på förskolan men verkar inte veta varför han är ledsen.
Är det någon som har något klokt att komma med i den här situationen?