• johul2cc

Omfattning för parkeringsskada

Jag har fått repor på min bil. Inte jättestora repor, kanske 4cm brett och 1cm i höjd. Ser ut som om grannen har öppnat sin dörr och skadat min bil. Ska man polisanmäla detta som parkeringsskada? Orkar inte bråka med grannen. Vet inte helt säkert att det är dom heller.

• Svar på tråden Omfattning för parkeringsskada
  • Fia 28

En polisanmälan leder väl ingen vart då du inte kan bevisa vem som orsakat skadan. Du får ta det på egen försäkring om du ska ha det fixat.

• Nyfikna72

Ska du få nåt hos tff måste du ha ett vittne som intygar smitning, alltså nästan sett fordonet göra det och avvika.

• Castrup
    Nyfikna72 skrev 2016-09-16 15:50:03 följande:

Ska du få nåt hos tff måste du ha ett vittne som intygar smitning, alltså nästan sett fordonet göra det och avvika.

Håller inte med. För att du ska få ersättning från TFF så skadorna på din bil överensstämma med dels var på bilen de är och dels hur bilen stod parkerad. Du kan t.ex. inte räkna med ersättning på skador på höger sida om du stått fickparkerad på höger sida av vägen, då de antingen uppkommit när du själv parkerat eller att något som inte omfattas av TFF:s ersättning (t.ex. kundvagn) orsakat skadan och därmed klassas som skadegörelse.
  • Castrup
    johul2cc skrev 2016-09-16 14:48:05 följande:

Jag har fått repor på min bil. Inte jättestora repor, kanske 4cm brett och 1cm i höjd. Ser ut som om grannen har öppnat sin dörr och skadat min bil. Ska man polisanmäla detta som parkeringsskada? Orkar inte bråka med grannen. Vet inte helt säkert att det är dom heller.

Åk till din plåtverkstad och förklara läget. Du kommer att få fylla i en skadeanmälan och om kostnaden överstiger din självrisk så kommer en försäkringsrepresentant att bedöma om du får ersättning från TFF eller inte. Om TFF inte ersätter kommer det att gå på vagnskadan och du får betala självrisken. Om TFF ersätter kommer du att få betala 1/20 prisbasbelopp i självrisk om jag inte minns fel. (Har inte haft någon parkeringsskada sedan jag flyttade från Stockholm, men då hade jag klippkort på dem)
  • mammatill6
    Castrup skrev 2016-09-18 20:43:26 följande:
    Håller inte med. För att du ska få ersättning från TFF så skadorna på din bil överensstämma med dels var på bilen de är och dels hur bilen stod parkerad. Du kan t.ex. inte räkna med ersättning på skador på höger sida om du stått fickparkerad på höger sida av vägen, då de antingen uppkommit när du själv parkerat eller att något som inte omfattas av TFF:s ersättning (t.ex. kundvagn) orsakat skadan och därmed klassas som skadegörelse.
    Jag fick avslag på min skada för jag inte hade något vittne. Sidospegels var påkörd utanför affären. Men jag va tvungen ha nån som kunde intyga det hela.
  • Castrup
    mammatill6 skrev 2016-09-18 20:54:33 följande:
    Jag fick avslag på min skada för jag inte hade något vittne. Sidospegels var påkörd utanför affären. Men jag va tvungen ha nån som kunde intyga det hela.
    Nu har jag ingen aning om hur din bil stod parkerad, vilken bilmodell du har eller några andra omständigheter, men det kan vara så att de bedömde det "omöjligt" att klippa din spegel utan att det blev andra skador på din bil och således så är det operation basebollträ eller annan åverkan av ett icke trafikförsäkrat fordon.
Svar på tråden Omfattning för parkeringsskada