Förskolan frågar om blåmärken
Hej!Vår son har alltid varit väldigt aktiv av sig. Han älskar att springa runt och utforska grejer. Hemma springer han ifrån sitt rum till vardagsrummet, upp i soffan, ner ifrån soffan springer runt och skriker och skrattar. Jävligt rolig och ball unge helt enkelt :).
Han är 1år och 5 månader (drygt 1½) och han har lite problem med motoriken. Han går fortfarande på tårna när det ska gå snabbt och då snubblar han också mycket. Framförallt när han börjar bli trött så snubblar han hela tiden. Detta leder till att han får ett och annat blåmärke.
Vi låter vårt barn utforska hemma ganska fritt men under uppsikt. Vi är alltid i samma rum som honom och vi har babysäkrat hela hemmet genom kantskydd och skydd ifrån att öppna skåp och dylikt. Det enda hindret är just att sluta få honom att klättra i soffan men detta känns just nu omöjligt för han älskar att klättra upp och ner och han vet hur man gör. Dock är olyckan framme ibland (men väldigt sällan i sammanhanget).
Han har nu gått på förskolan i 2 veckor och igår så slog han sig ganska rejält. Vi tittade bort i två sekunder bara och hörde att han började gråta. Vi såg inga yttre skador och han var runt vårt vardagsrumsbord och där fanns inget trubbigt eller spetsigt i närheten (vardagsrumsbordet är ovalt så inga vassa kanter). Han hade heller inte trillat för där var ingen duns. Han började bara gråta.
Dagen efter fick han ett blåmärke precis under ögat. Min tanke är att han har gått ner ifrån soffan och slagit i huvudet eller så har han halkat till och slagit huvudet.
Det som oroar mig dock är att förskolan frågade nu imorse om vad som har hänt. Dom hade också upptäckt ett blåmärke på hakan. Detta hände i samband när han jagade katten och snubblade, åter igen för att det gick lite för fort för honom.
Nu är jag skit orolig att förskolan ska anmäla oss för dom tror vi behandlar vårt barn fel. Har läst väldigt många oroande trådar här på familjeliv som skrämmer upp en duktigt. Är det fler som har samma problem? Ska man behöva sätta hjälm och arm/benskydd och bubbelplast på sin unge för att han ska undvika alla dessa blåmärken? Nojig som fan just nu.. :(