• Gunpoint

Förskolan frågar om blåmärken

Hej!

Vår son har alltid varit väldigt aktiv av sig. Han älskar att springa runt och utforska grejer. Hemma springer han ifrån sitt rum till vardagsrummet, upp i soffan, ner ifrån soffan springer runt och skriker och skrattar. Jävligt rolig och ball unge helt enkelt :). 

Han är 1år och 5 månader (drygt 1½) och han har lite problem med motoriken. Han går fortfarande på tårna när det ska gå snabbt och då snubblar han också mycket. Framförallt när han börjar bli trött så snubblar han hela tiden. Detta leder till att han får ett och annat blåmärke.

Vi låter vårt barn utforska hemma ganska fritt men under uppsikt. Vi är alltid i samma rum som honom och vi har babysäkrat hela hemmet genom kantskydd och skydd ifrån att öppna skåp och dylikt. Det enda hindret är just att sluta få honom att klättra i soffan men detta känns just nu omöjligt för han älskar att klättra upp och ner och han vet hur man gör. Dock är olyckan framme ibland (men väldigt sällan i sammanhanget).

Han har nu gått på förskolan i 2 veckor och igår så slog han sig ganska rejält. Vi tittade bort i två sekunder bara och hörde att han började gråta. Vi såg inga yttre skador och han var runt vårt vardagsrumsbord och där fanns inget trubbigt eller spetsigt i närheten (vardagsrumsbordet är ovalt så inga vassa kanter). Han hade heller inte trillat för där var ingen duns. Han började bara gråta. 

Dagen efter fick han ett blåmärke precis under ögat. Min tanke är att han har gått ner ifrån soffan och slagit i huvudet eller så har han halkat till och slagit huvudet.

Det som oroar mig dock är att förskolan frågade nu imorse om vad som har hänt. Dom hade också upptäckt ett blåmärke på hakan. Detta hände i samband när han jagade katten och snubblade, åter igen för att det gick lite för fort för honom.

Nu är jag skit orolig att förskolan ska anmäla oss för dom tror vi behandlar vårt barn fel. Har läst väldigt många oroande trådar här på familjeliv som skrämmer upp en duktigt. Är det fler som har samma problem? Ska man behöva sätta hjälm och arm/benskydd och bubbelplast på sin unge för att han ska undvika alla dessa blåmärken? Nojig som fan just nu.. :(
  • Svar på tråden Förskolan frågar om blåmärken
  • caveat emptor

Vår son är likadan! Han slår sig hela tiden kombinerat med en hög smärttröskel och vips; mängder med blåmärken. Han är 1,5 och precis som din slår han sig mest när han är trött och inte orkar med sitt eget tempo.

Vår förskola har också frågat emellanåt vad som har hänt om det har varit speciellt fula märken men de märker ju samma sak där som vi gör hemma. Han får massa blåmärken under deras vård också. De verkar mest fråga av nyfikenhet. De har också sagt att vår son är långt ifrån det värsta fall de har sett :p

Vissa barn är som våra helt enkelt och det vet personalen om. Är du väldigt orolig över vad de tycker och tror så prata med dem. Det lugnade mig och min man i alla fall, vi hade samma oro som du har. Men barn slår sig, vissa mer än andra :)

• viseversa

Det är väl bara att säga som det är. Han är vild och klättrar springer och ramlar.

• trilskas

Mina barn får också rätt ofta blåmärken. Tack vare att de inte alltid tänker sig för, osv.

Ibland har förskolan frågat eller påpekat blåmärket. Men de har även sett på plats hur de ramlar osv och fått blåmärken av det. Så ingen misstänksamhet av det. :)

• Harvester

Har ett mkt aktivt barn som får mycket blåmärken. De flesta får han dock på dagis så ingen har frågat för de ser ju :)

De undrar nog mest av nyfikenhet, de lär ju också se hur vild han är..

• Gunpoint

Vad skönt att man inte är ensam. Har berättat för dom att han är ganska vild och han har bara varit där två veckor som dom har inte riktigt lärt känna honom helt i heller. Men när jag var på förskolan med honom så var han lite mer reserverad men tror det är för det är många fler barn och en helt annan miljö än hemma. Men jag såg att han halkade och så även där.

Ringde och pratade med förskolan innan för att se hur han mådde idag då han var lite ledsen och då sa dom att allt går jätte bra och han är som en ängel på förskolan. Alla moment dom har går så lugnt och skönt frammåt och dom tycker han är spännande för han utforskar väldigt mycket själv. Jag behövde inte vara orolig för honom. Så tror nog att jag bara har överreagerat på att dom faktiskt frågade och dom var nog bara nyfikna helt enkelt. 

Tack för era svar. :)

• Anonym (Förskollärare)

Hej!

Man är jättenojig som förälder och undrar vad förskolan ska tänka, även jag som förskollärare. Men jag vet också som förskollärare att man inte anmäler förrän man har på fötterna att göra det. Det är inget man gör hux flux...och barn får blåmärken. Hoppas du kan slappna av????

• Anonym (Vinga)

Mina barn är vilda och klantiga. Vet inte om de varit helt utan blåmärken från att de var ca ett år faktiskt.

"Tack och lov" får de ju en del av dem på just förskolan så personalen har aldrig påpekat något.

• Loth

Våran son var och är också en aktiv krabat, en gång hade han 3 blåmärken på sig samtidigt som jag glömde informera förskolan om (han var ca1,5-2 år) men tänkte väl mest att de redan sett blåmärken på honom. Klantigt av mig jag vet.
    Vi fick en anmälan på oss som inte ledde till något men hemskt var det.

MEN samtidigt har vi makens dotter som har ADHD och är suuuuper aktiv, blåmärken överallt jämt och hon var på en annan förskola just då. Ingen anmärkte på någonting så jag skulle vilja säga att det är högst individuellt.

Var noga med att informera helt enkelt.

Svar på tråden Förskolan frågar om blåmärken