• Fröken W

Inga tecken på att det är på gång

Hej!

Jag väntar mitt första barn och har bf på måndag. Graviditeten har varit förhållandevis enkel och komplikationsfri. Har sedan midsommar haft diagnosen graviditetsdiabetes men värdena har varit bra och det är inget som ställt till något än.

Nu till min fundering...jag har inte haft några sammandragningar överhuvudtaget och inte heller några förvärkar. "Måste" man ha det innan förlossningen startar? Jag har verkligen noll känningar på att något skulle kunna vara på gång men vill ju så gärna att det ska starta typ nu! Dock börjar det kännas mer och mer som att jag kommer att få vänta på min bebis.

Hur har det varit för er? Har ni känt att det varit på gång? Vilka "symtom" hade ni? Eller finns det någon som varit med om att allt startar utan tecken från en dag till en annan?

• Svar på tråden Inga tecken på att det är på gång
  • MyDestiny

Nej du behöver inte ha några känningar innan.
    Däremot är det väldigt vanligt att gå över bf som förstföderska, så häng inte upp dig på datumet :)

• many87

Hade inga känningar med min första förrän vattnet gick, det var två veckor innan bf.

• syntharen

Det helt olika från graviditet till graviditet. Med första barnet hade jag mycket sammandragningar från v 20. Ca 2 veckor innan BF kände jag att nåt var på gång, svårt att sätta fingret på vad dock. Värkarna startade 38+4 (slemproppen gick ett par dagar tidigare och jag fick även städmani då) och han kom ut 39+0. Den här graviditeten har jag haft sammandragningar sedan v 15 och från v 36 även lite förvärkar som mensvärk ungefär. MEN dom senaste två veckorna har jag knappt haft några sammandragningar eller förvärkar alls! Och idag är jag 40+1, två dagar efter BF alltså. Jag har dock haft migrän igår och idag och hoppas det är ett tecken på att det är på gång...

• Oscli

Jag hade inga känningar als, inga förvärkar eller sammandragningar! Plötsligt gick vattnet och bebis föddes 6 h senare...

• jevana

Har också bf på måndag! Har haft få sammandragningar under graviditeten men de senaste veckorna har jag känt mensvärk kortare stunder nu och då men det blir inte mer än så. De senaste dagarna kan det stundvis rista i brösten. Om något av detta är tecken på stundande förlossning vet man inte men en kan ju hoppas :)

• Carambolan

Med första hade jag inte den minsta aning förrän vattnet gick.

• Ilse79

Med första hade jag heller inga sammandragningar eller förvärkar eller nåt. Första antydan till nåt som liknas vid förvärk kom vid 3-4 på natten och kl 10 var hon ute. Fem dar efter bf. Lycka till!

• Linnis92

Hade inga känningar någon gång alls, rätt var det var kom det kraftiga värkar :)

• Fröken W

Åh tack snälla ni för alla svar. Skönt att "höra" att det är flera som inte haft några känningar och sen har det bara dragit igång! Jag är ju som sagt inställd på att det kommer att dröja innan bebisen vill komma ut, men nu känner jag ändå lite hopp om att jag kanske inte måste vänta två veckor för att jag inte känt av något tidigare. Men annars så skulle helgen passa bra *hint till bebis* ;)

Svar på tråden Inga tecken på att det är på gång