• Anonym (orolig)

Vi har inte sex längre-han tar inte tag i problemet.

Hej! 
    Jag känner att jag kommit till en återvändsgränd i min relation, och verkligen inte vet vad jag ska ta mig till. 
    Jag och min kille har varit tillsammans i ca 2 år och nu kan man säga att sexlivet har svalnat, eller det är sjukt kallt och för att vara ärlig så närmar det sig nollpunkten. Gissningsvis har vi gått från att ha sex två/tre gånger i veckan till att ha sex högst en gång i månaden de senaste tio månaderna. 

Vi hade bra sex tidigare och vår relation är nog som de flestas, den har upp- och nedgångar men alltid så finns där kärlek. 

Jag vet att han har det stressigt på jobbet i omgångar, att han inte tränar, snusar och tar ofta några öl med kollegor eller vänner, allt som enligt forskningen tydligen hämmar sexlusten. Så det finns uppenbarligen massor av saker att arbeta med och potential för oss att vända skutan så att säga. 

Men saken är den att han inte verkar vilja ta tag i problemet. 

Jag är ofta den kommunikativa personen när det kommer till problem, och i det här fallet känns det som jag har prövat allt, jag har testat alla anfallsvinklar på det, Jag har;
    frågat om nått är fel, om jag kan bli mer attraktiv för honom, om han ska testa kosttillskott, inte tagit upp det alls på väldigt lång tid, haft "sexförbud" (för att minska krav och press), jag har gråtit, och varit lättsam om det. 
    Kort sagt det känns som jag har testat ALLT för att vi ska kunna prata om det, jag har stärkt fram en hand tusen gånger om och alltid mötts av ett ointresse.  

Det enda som jag rimliga jag kommer fram till är att han inte vill ta tag i problemet eller diskutera det . Och det kan bero av två anledningar, antingen han tycker det är så sjukt obekvämt att prata om eller att det är jag som är hans problem. 

Det sista alternativet är såklart det värsta scenariot, och det är just det som jag målar upp i mitt huvud, att jag inte duger och att det bara är en tidsfråga tills han kommer att lämna mig. 

Nu känner jag inte att jag längre kan ta upp ämnet fler gånger, att jag nått någon slags gräns av vad som är vettigt i den här envägskommuniktationen. 

Så vad gör jag nu? 

Någon person tänker säkert nu; Ge honom den här texten, fråga honom; "Så vad gör jag nu?". Tyvärr är jag ganska övertygad om att han inte kan svara på den frågan, och om jag inte mins fel så har jag lagt fram det ungefär så här en gång tidigare. 

Jag vill att det ska funka för oss två men jag har ingen aning om vad jag ska göra nu. Så snälla ni där ute, har ni några råd?

• Svar på tråden Vi har inte sex längre-han tar inte tag i problemet.
  • Anonym (lider med dig)

Låter riktigt jobbigt och jag känner igen mig helt. Lever själv i en sådan relation just nu där sexet dött ut nästan helt. Jag är kille och känner orklöshet inför att ha sex och även min tjej känner liknande.

Då är vi extremt sexual personer båda två med.

Det ända jag kan komma på som är problemet är den klassiska förhållande fällan.

Man har haft för mkt myskvällar och för ofta där man ligger hemma och äter skitmat och snask och går upp i vikt och tappar all form av självförtroende.

Jag känner så inför sex att jag känner mig extremt oattraktiv så jag tappat lusten bara att tänka på mig själv och hur missnöjd jag är över min kropp och ork etc.

• Anonym (orolig)

Hej och tack för ditt svar! 
    Tråkigt att höra att du känner så. Kanske måste ni börja ge varandra komplimanger och tala om för varandra att ni tycker den andra är attraktiv, våra tankar och självuppfattningar återspeglar sällan sanningen rätt och ofta tenderar vi att måla upp värre scenarion än verkligheten. :) Du är nog finare än du tror. 

Just nu känns vårt döda sexliv egentligen inte som ett superproblem, men jag oroar mig för att den dagen han vacklar i vårat förhållande så kommer det att bli ett argument för att bryta upp, och det vore så fruktansvärt onödigt. 
    Sen så mår jag inte bra av det här längre, jag ansåg mig vara attraktiv och rent objekt så är jag nog det fortfarande, men det här tär på självkänslan och nu känner jag hur den börjar vackla. 

Jag tog initiativet och anmälde oss till en danskurs för att bryta hemma-mysa-mönstret, kanske är det ett steg åt rätt håll? 

kram!

• Anonym (orolig)

Det värsta är att det här sexproblemet är att jag tror att med lite ansträngning från hans sida så skulle vi kunna lösa det, så varför tar han inte tag i problemet eller åtminstånde pratar om det??? 
    Sex föder dessutom sex, så om man bara kunde försöka att komma igång så kanske det skulle rulla på. Men jag kan ju inte direkt tvinga honom eller pressa honom.. så där är den igen, återvändsgränden.

• Anonym (Ma)

Han kanske inte ser det som ett problem helt enkelt.

• Anonym (aa)

låter som om ni har olika stort behov av sex. Han kanske tycker det är helt lagom med en gång i månaden, medan du vill ha mer?

• Anonym (lider med dig)

Tack för dina fina ord.

Jamen precis så är det jag har ju exempelvis inga bekymmer med hur tjejen ser ut och hon inte med mig utan det är egna hjärnspöken.

Du tror inte han känner lite som jag gör då att han.är väldigt missnöjd med sig själv och inte har lust pga det.

Det är nått som är svårt att prata om speciellt som kille.:)

Du kanske fråga om det.

Annars tycker jag det låter som att du gör allting rätt med danskurs och sådana initiativ.

Annars kanske något radikalt kan väcka hans lust.

Typ när ni åker en sväng i bilen så kanske du kör åt sidan och spontant ber han och ta dig.

Nått sådant kanske kan chockväcka det hela.

Jag är.övertygad om att du är attraktiv och att det inte är något fel där.

Kram

• Anonym (man)

Troligen kommer du skita i det här och stånga dig blodig ett tag till men jag skriver det ändå....man kan inte förändra människor som inte vill förändras..... egentligen ganska enkelt och något de flesta förstår, men i praktiken gör de flesta raka motsatsen, de försöker år efter år att få till en förändring, lever på hoppet, snart så, om hen bara kunde så... men tyvärr.... det händer faktiskt väldigt sällan, det tar lång tid innan man kommer till insikt om vad en sån enkel mening som... "man kan inte förändra någon som inte vill förändras" verkligen betyder. 

Det går att göra förändringar OM det finns en genuin vilja (Obs genuin vilja inte bara något man gör för att någon annan tjatar) men det förutsätter att vilja finns där först, finns det ingen riktigt vilja så blir det aldrig en hållbar förändring.

• Anonym (orolig)

Nu refferarar jag till er alla tre; :)
    Jag tror nog ändå han ser det som ett problem, det känns som han blir upprörd av att jag tar upp det för att det kanske finns en underliggande stress, osäkerhet. Jag talar om för honom varje dag att jag tycker han är fin/underbar/snygg/attraktiv, jag tar initiativ till sex. Tyvärr tror jag inte han nappar på bil-movet, han verkar inte vilja att jag tar några initiativ till sex alls. 
    Vi var båda väldigt sexuella när vi träffades, men hans lust dog och inte min verkar det som. 

Det kanske är ett stukat självförtroende om stånd eller något liknande för honom, men jag har aldrig upplevt att vi har det problemet. Jag vet att han sagt att han blev mobbad i skolduschen och kanske är det nått från då som ligger och gror? 

• Anonym (orolig)

Jag vill ju ändra vår relation, få in sexualitet i den, måste jag verkligen ändra på honom då? Jag ser det som vår gemensamma utmaning att förbättra, en utmaning som jag jag antagit men inte han. 
     Jag tror kanske att jag helt enkelt måste backa bandet och ställa frågan om han vill ändra på det. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (orolig) skrev 2016-09-15 17:02:24 följande:

Jag vill ju ändra vår relation, få in sexualitet i den, måste jag verkligen ändra på honom då? Jag ser det som vår gemensamma utmaning att förbättra, en utmaning som jag jag antagit men inte han. 

Jag tror kanske att jag helt enkelt måste backa bandet och ställa frågan om han vill ändra på det. 

Det där med skolduschen...kan han känna sig otillräcklig? Som du ser i 6 av 10 trådar så pratar både size queens och oroliga män om storlekar. Det är en enorm påfrestning för vissa män att se ut som porratjärnor där nere och på ett sätt vara snäll go kille men på ett annat sätt spela Mr grey. Har han liten kuk? Vad får du honom att känna? Kanske inte alls är rätt i nått av det jag säger men jag spånar bara. Lider med dig i din situation.
Svar på tråden Vi har inte sex längre-han tar inte tag i problemet.