Anonym (Ts) skrev 2016-09-15 20:43:04 följande:
Tack underbara. Jag har kronisk smärtsjukdom som heter fibromyalgi. Jag tar targiniq och oxynorm och panodil dagligen. Har slutat med tramadol för en månad sedan kanske. Men nu lider jag av abstinens och är så deprimerad. Jag får ta tre kortidsverkande medicin men har behövt ta en extra tab som har fått mig må mer psykiskt dåligt av att jag ej kan hålla mig till ordinationen och känner mig värdelös.
Jag hatar medicinerna och jag behöver dem för att kunna resa mig ur sängen.
Tänkte sluta och se vad som händer och framför allt slippa abstinensen eller mår dåligt över den extra tabletten.
Du menar att fortfarande efter en månad så har du abstinensbesvär ifrån tramadolen.
Sen blir man lite deprimerad efter man slutar med tramadol, då det har en SSRI-liknande effekt.
Nyckelordet för lyckas med minska dos eller sluta helt, det är en klassisk nedtrappning under en förutsatt tidsperiod.
Desto längre man använt och desto större doser, desto längre skall denna nedtrappning vara.
Visst en del föredrar cold terkey och klarar detta bra.
Men andra som testar detta, så funkar inte detta alls.
Och sen är de rädda att försöka allt som har med att minska dos, då de mådde så dåligt.
Man får se över sin dygns dos man tar, och minska lite i taget, är man in´te stressad och vill ha gjort det snabbt.
Så kan man ta god tid på sig.
Till slut kommer man till en punkt där man får dela tabletterna.
Mot slutet så kommer man bara ta en gång om dagen, se då till ta denna mot kvällning.
Då sömn är viktigt, och sova med abstinensbesvär går inte speciellt bra.
Som ersättning kan man ta CBD-olja, denna säger en del med fibromyaligi att den är väldigt effektiv.
En del kommer nu kraxa att den är olaglig, men det är 100% som rättsläget är idag.
Den säljs som hälsokost, finns många ställen att köpa denna, det är bara att googla.
Dock är den lite dyr tyvärr.