Mat för 5-6 månaders
Hej!
Hur låter detta som matförslag?
6-7 gröt
9-10 frukt - macka med pålägg kanske fil?(om dom får äta fil?)
12 ett mål burkmat ev. Frukt efteråt
15 mellis kanske macka eller frukt
18-19 gröt
Hej!
Hur låter detta som matförslag?
6-7 gröt
9-10 frukt - macka med pålägg kanske fil?(om dom får äta fil?)
12 ett mål burkmat ev. Frukt efteråt
15 mellis kanske macka eller frukt
18-19 gröt
Ingen amning/ersättning? Väldigt tidigt med så mycket mat och smörgås har jag inte hört någon som gett sina barn i den tidiga åldern.
Som sagt ett förslag. Vad kan man ge för mellis istället för macka då?
I åldern 5-6 månader ska man ju bara ge smakportioner, dvs inga fulla måltider, bröstmjölk eller ersättning ska fortfarande vara huvudmåltiderna. Så det matschemat ser mer ut för en som är ett par månader äldre.
Ersättning är en jättebra mellis första året
Säger inte att detta är den bästa länken, men en fingervisning ts. Du kan också få råd av din bvc.
http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Mat-och-naring/Mat-till-barn-upp-till-ett-ar/
Låter som mycket mjöl... (Gröt, macka, macka, gröt)
Varför inte variera mer?
Frukost: kokt ägg eller liknande + lite gröt + ersättning eller bröstmjölk efteråt.
Förmiddag: mixade havregryn blandat med fruktpuré, lite naturell youghurt/fil eller havregurth + frukt eller liknande, samt ersättning/bröstmjölk efteråt.
lunch: barnmat hemgjord eller köpt + ersättning/bröstmjölk efteråt
Eftermiddag: lite mer barnmat kanske? Eller något liknande förmiddagen?
Kväll: Barnmat + ersättning/bröstmjölk efteråt
Sista kvällsmålet: gröt + ersättning/bröstmjölk efteråt
Låter inget vidare, i den åldern skall de i huvudsak ammas/äta ersättning.
Tack
[quote=76972792][quote-nick]nnnnnnnn skrev 2016-09-15 16:21:14 följande:[/quote-nick]Låter som mycket mjöl... (Gröt, macka, macka, gröt)
Varför inte variera mer?
Frukost: kokt ägg eller liknande + lite gröt + ersättning eller bröstmjölk efteråt.
Förmiddag: mixade havregryn blandat med fruktpuré, lite naturell youghurt/fil eller havregurth + frukt eller liknande, samt ersättning/bröstmjölk efteråt.
lunch: barnmat hemgjord eller köpt + ersättning/bröstmjölk efteråt
Eftermiddag: lite mer barnmat kanske? Eller något liknande förmiddagen?
Kväll: Barnmat + ersättning/bröstmjölk efteråt
Sista kvällsmålet: gröt + ersättning/bröstmjölk efteråt[/
Vid 6 mån åt mina två andra barn mat o ammades bara två ggr Max men vill förädla slippa amma om de går bra med matintroduktionen.
Vår dotter är 6 månader och äter ungefär såhär:
Morgon: Ersättning
Förmiddag: Ersättning
Lunch: Ersättning
Mellanmål: Fruktpure eller lite barnmatspuré
Kvällsmat: Gröt
Nattning: Ersättning
Skulle inte få för mig att ge henne en macka eller pålägg. Min dotter spyr typ av sexmånadersmaten som det är klumpar i.
Min 6-månaders äter enligt följande;
Natten: fri amning (oftast 23.00 och 04.00)
07.00 hemgjord gröt på boveteflingor, skrädmjöl, paltbröd, grädde, kardemumma och lite lite frukt eller bär för smaken.
08.45 amning
11.00 amning
13.00 amning
15.30 utpumpad mjölk i flaska (då är vi alltid ute och hon kan inte äta i så "spännande" miljö)
17.30 amning
18.00 smakar av familjens mat, men ej gluten, socker, gröna bladgrönsaker
19.00 amning innan läggning
Min glufsiga unge skulle helst äta mycket mer mat, men jag vill skona hennes omogna mag-tarmsystem från det så att hon inte ska få besvär med förstoppning och annat. Ofta äter jag när hon sover för att inte fresta henne dagtid.
Hej,
Började ni med smakportioner vid 4 månader? Man behöver ju ta allt lite i taget men hursom ditt förslag är lite för "vuxen" meny då de fortfarande behöver bröstmjölk/ersättning till största grad.
Tips dock att läsa www.bokus.com/bok/9789127144002/smakaventyret-att-lara-sma-barn-ata-mat/ som innehåller den senaste forskningen och kanske lite av det du söker i att introducera mat/smaker tidigt.Vi följde väldigt mycket i denna och vår nu 9 månaders äter med god aptit av allt möjligt.
Vid 6 månader följde vid BVC dietist förslag:
Ca 06 amning/ersättning
Ca 09/10 amning/ersättning
Ca 12 lunch antingen vanlig mat eller 1/2 burk barnmat+klämmis
Om vanlig mat så precis i början efter smakprovsperioden så 1/2 dl mosad tex potatis, morot, fisk, kött medan 6-8 mån åt vår son 1/2 dl kolhydrat tex mosad potatis, 1/2 dl mosad grönsak (allt utom sallad/spenat), 1/2 dl protein tex mosad kött eller fisk, vatten till och avsluta med 1/2 dl mosad frukt/bär.Gå långsamt fram, ta lättsmält i början eller riskera magont, hård i magen eller kräkas!
Ca 14/15 amning/ersättning + 1/2 portion sempergröt med lite mosas frukt
Ca 18 amning/ersättning
Ca 19 gröt eller välling
Detta funkade för oss tom 7-8 mån då vi la till samma lunchsetup vid 18, flyttade amning/ersättning till 19 och skippade vällingen.
Lycka till!