• Erica94

Rumsren kattunge utför behoven i soffan!

Vi köpte en katt för 1,5 vecka sedan, då gick han på lådan och allt var frid och fröjd. Några dagar senare blev han riven i ögat av den andra katten, vilket orsakade en blödning i ögat. Strax därefter ramlade stackarn ner för sitt klösträd, och skadade benet. Efter veterinärbesök och läkemedel mår han bättre. Dock fick jag konstaterat att han var ca 8-9 veckor gammal! Jag trodde han var 13.

Eftersom han har haft svårt att gå och varit rädd för den andra katten så har vi hjälpt honom till lådan.. Den andra katten finns inte längre kvar.

Nu har han börjat utföra sina behov i soffan så att säga! Varför?! Lådan är alltid ren och han har tidigare vetat vart den är...

• Svar på tråden Rumsren kattunge utför behoven i soffan!
  • Linnis92

Kan vara stressrelaterat, stackarn har råkat ut för mycket på kort tid.

Jag köpte feeliway (tror de stavas så) till min katt när hon började kissa överallt pga stress (vi flyttade till annan lägenhet). En liten dosa du sätter i uttaget som utsöndrar någon arom eller något - som inte vi känner- som gör katten lugnare. Funkade toppen! Finns att köpa på typ alla djuraffärer.

• Erica94
    Linnis92 skrev 2016-09-15 12:36:14 följande:

Kan vara stressrelaterat, stackarn har råkat ut för mycket på kort tid.

Jag köpte feeliway (tror de stavas så) till min katt när hon började kissa överallt pga stress (vi flyttade till annan lägenhet). En liten dosa du sätter i uttaget som utsöndrar någon arom eller något - som inte vi känner- som gör katten lugnare. Funkade toppen! Finns att köpa på typ alla djuraffärer.

Ja, han har verkligen haft otur.. åh, ska prova det! Vet du vad det kostade ? :)
  • Aquavit

Det kan också vara värt att helt enkelt byta till en annan typ av kattströ. Även om katten varit ok med det ni haft förut så kan bestämma sig för att det inte är bra längre. 
    Kan också testa att ha en kattlåda med huv, man kan ta bort dörren i början så kanske det känns tryggare där.

• Linnis92
    Erica94 skrev 2016-09-15 12:44:37 följande:

Ja, han har verkligen haft otur.. åh, ska prova det! Vet du vad det kostade ? :)

Typ 149-200 kanske. Sen byter man ut "ampullen" när den är slut. Refillen är lite billigare.
  • Erica94
    Aquavit skrev 2016-09-15 12:47:22 följande:

Det kan också vara värt att helt enkelt byta till en annan typ av kattströ. Även om katten varit ok med det ni haft förut så kan bestämma sig för att det inte är bra längre. 

Kan också testa att ha en kattlåda med huv, man kan ta bort dörren i början så kanske det känns tryggare där.

Tack för tipsen! Ska absolut testa, hoppas det hjälper! Förvisso uträttar han det han måste när jag lägger honom i lådan men värt ett försök iallafall!!

Hm, funderade med på lådan (använd av två katter innan, om det kan spela in?!), att byta till en med tak men läste flera som rekommenderade tvärtom - att byta till en utan...
  • Erica94
    Linnis92 skrev 2016-09-15 12:51:40 följande:

Typ 149-200 kanske. Sen byter man ut "ampullen" när den är slut. Refillen är lite billigare.

Okej, låter bra! Ska köpa en snarast möjligt :)
Svar på tråden Rumsren kattunge utför behoven i soffan!