• Liten ekorre

Får man lämna på förskolan för att gå på anställningsintervju?

I nuläget arbetar jag deltid och barnen är lediga från förskolan måndagar och fredagar. Om två veckor har jag inbokat en anställningsintervju på en måndag. Får jag lämna barnen på förskolan då eller behöver jag hitta en barnvakt? Alltså frågan är vad reglerna säger, inte vad folk anser vara rätt/moraliskt. Vi bor i Göteborgs stad.

• Svar på tråden Får man lämna på förskolan för att gå på anställningsintervju?
  • Maddi

Jag har mitt barn på 15 timmar och är de något avvikande som barnet inte kan följa med på så brukar jag alltid fråga personalen om det går bra att jag lämnar barnen pga något viktigt som barnet inte kan vara med på. Och dom brukar alltid vara hjälpsam och ställa upp, aldrig något problem. Men sen beror de ju på hur personalen är, vi är väldigt nöjd med förskolan. 

Men jag ser ju alltid till att de inte blir mer än vad som behövs, t ex så lämnar jag tätt inpå och ser till och hämtar så fort som möjligt. Men jag kan inte se några hinder iom att de är jobbintervju. 

• Anonym (G)

Jag är på väg till jobbintervju och har sonen på fsk just nu. Är föräldraledig och har honom där 15h/vecka (min man passar yngsta barnet, inte på hemmaplan utan flexar från jobbet). Jag pusslar med tiderna för att få det att gå ihop, byter dagar m m. Jag berättar för förskolan. Jag kan ju inte svara i telefon om de skulle ringa den tiden då jag är i möte. Jag tycker att du ska prata med dem! Borde inte vara några problem! Förskolan finns där för att möjliggöra att du ska kunna jobba. Att komma loss för jobbintervju ligger inom samma intresseområde, i vart fall närliggande?

Svar på tråden Får man lämna på förskolan för att gå på anställningsintervju?