• Janvändarnamn

Barn boende i Finland

Hej

Vi är två män som är i samma situation. Vi är båda frånskilda från varsin kvinna i Helsingfors. 
    Vi har varsina två barn där. Vi betalar underhåll varje månad. Det blir med tiden ganska kostsamt att resa dit eller att få barnen över till Sverige. 
    Hade vi bott kvar där (vilket var nästintill omöjligt pga språket) hade den ena föräldern troligen varit tvungen att lämna barnen och den andre lämna tillbaka dem. Detta för att det ska vara lika mycket jobb för båda. 

Är det någon som vet hur det fungerar när situationen är som den är? 

Är det rimligt att kostnader delas eller att man lämnar varannan gång. 

Är det någon som har erfarenhet? 

(vi är inte här för att argumentera varken för eller emot något, utan bara ute efter erfarenheter) 

Vänlig hälsning

• Svar på tråden Barn boende i Finland
  • Kerubmamman

Vill ni veta vad som är gängse norm i Sverige eller Finland? Eller bara vad folk tycker spontant i allmänhet?  
    Tror ni att det kan bli aktuellt med en rättstvist i saken? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Konservativ

Om mamman till mina barn hade flyttat till ett annat land så hade hon själv fått betala resor. Kanske hade jag hjälpt henne lite om hon varit utfattig och enbart av den orsaken att hon är mamma till mina barn. Eller nja, det hade jag nog inte.

Och det finns en hel del jobb på svenska i Helsingfors. Det finns många jobb där du inte behöver tala varken svenska eller finska.

Svar på tråden Barn boende i Finland