• fritil9

Ny åldersgräns vid assisterad befruktning

Jag och min sambo har idag efter ett år gjort sista undersökningen (äggledarundersökning) vilket innebär att nästa steg är att påbörja inseminationsbesök vid nästa ägglossning. När jag ligger där med benen isär och med en ultraljudsstav i mig berättar läkaren att åldersgränsen nu är 25 år, jag och min sambo (vi är båda tjejer) är 21 och 23 år gamla.

Hon har lovat att kolla upp om vi får fullfölja vår behandling eller om vi får vänta till båda är 25. Är det någon här som har någon koll på detta? Varit med om samma?

Åldersgränsen ändrades juni i år och vi började behandlingen oktober 2015.

Luften gick liksom ur oss nu.

• Svar på tråden Ny åldersgräns vid assisterad befruktning
  • Linnis92

Va? När jag skulle påbörja IVF 2015, sa läkaren att åldersgränsen hade tagits bort årsskiftet 14/15. Förr var den 25 men nu fanns det ingen. Kan tillägga att jag var 23.

• Linnis92

Ja det var ju jäkla märkligt! Hoppas de kan göra ett undantag för er.

• fritil9

Ja man kan ju hoppas, vi båda är så ledsna.. Känns så tråkigt! ????

• syntharen

Känns ju som att eftersom ni påbörjade behandling innan den nya regeln började gälla så borde den inte påverka er. Tycker helt klart ni ska stå på er om det blir några problem.

• fritil9

Jag hoppas verkligen att de gör ett undantag med de par som påbörjat behandling. Känns fruktansvärt annars. Ge en förhoppningar och förväntningar i ett helt år, sen bara "nej tyvärr, ny lag, blir ingen bebis förrän om minst tre år."

• fritil9

Blev nekad fortsatt behandling. Se ny tråd. Hjälp oss gärna om ni har några uppslag på vad vi kan göra. Känns fruktansvärt tråkigt att behöva göra detta i stället för att börja försöka, som vi varit så inställda på under lång tid. 

• Yelloway

Äntligen hitta jag svar på vad jag eftersöker. Jag är också under 25 och mannen är 30+. Jag var på besök och fick höra att det varit ett möte/utbildning för ca en vecka sedan där all ivf nu ska gå via privata kliniker och inte landstinget. Landstinget ska endast ta de som behöver donator osv. Och att gränsen nu SKA bli 25 år och att klinikerna nu ska bli hårdare med det. Luften gick liksom ur mig. Vi har försökt i mer än ett år och vi är klara med utredningen.

Men nu säger ni alltså att minimungränsen är sedan i somras.... mycket märkligt

• fritil9
    Yelloway skrev 2017-02-20 13:58:22 följande:

Äntligen hitta jag svar på vad jag eftersöker. Jag är också under 25 och mannen är 30+. Jag var på besök och fick höra att det varit ett möte/utbildning för ca en vecka sedan där all ivf nu ska gå via privata kliniker och inte landstinget. Landstinget ska endast ta de som behöver donator osv. Och att gränsen nu SKA bli 25 år och att klinikerna nu ska bli hårdare med det. Luften gick liksom ur mig. Vi har försökt i mer än ett år och vi är klara med utredningen.

Men nu säger ni alltså att minimungränsen är sedan i somras.... mycket märkligt

Ja alltså allt är väldigt märkligt!! Förstår inte hur de tänker? Blir så arg och less..!!!
Svar på tråden Ny åldersgräns vid assisterad befruktning