• elmadumle

Vad gäller?

Dottern flyttade till pojkvän ca 15 mil härifrån, blev gravid. Han skaffade snart ny tjej nästan 40 mil härifrån, dottern bor nu hemma, bebis väntas i dagarna.
    Han kräver nu att få ha barnet själv en helg hemma där han bodde förut då det ska vara en stor marknad där, i slutet av månaden, han ska dessutom flytta till den nya tjejen som bor 40 mil bort och kräver varannan vecka från början.
    Vad kan han göra för att få som han kräver? dottern tänker ha ensam vårdnad i början, pappan har inte brytt sig det minsta under hela graviditeten. 

• Svar på tråden Vad gäller?
  • Anonym (Lisa)

Han har ingen chans att få varannan vecka på flera år (om ens nånsin med tanke på att han bor 40 mil bort och barnet inte kommer knyta an till honom) och kan inte kräva att få ha bebisen en helg om ett par veckor.  Tror han det på allvar så fattar han inte hur det fungerar att vara förälder och då kan det ju vara läge att dokumentera detta (mail, sms) så att ni kan visa för familjerätten senare. 

Säg till din dotter att inte kryssa i rutan för gemensam vårdnad så får hon alla dagarna. 

• Anonym (H)

När barnet föds måste faderskap fastställas och godkännas hos soc (eller kommunen? Vet inte vad de heter, nån myndighet) det kan ta några veckor

Om dom är ogifta så får hon ensamvårdnad direkt, hon måste godkänna och skriva på papper för gemensam, hon kan vägra det, så får han stämma henne på delad vårdnad, vilket kan ta ett tag om de alls går igenom

Men även om han inte har delad vårdnad så har han rätt till umgänge när faderskap är fastställt, men det handlar om någon timme i början när mamman är med, för att sedan sakta utökas

Innan dess har han ingen rätt till barnet på så sätt att han kan ställa såna krav och han kan inte kräva att få ha barnet ensam en helg när barnet bara är nån vecka! Barnet ska inte vara ifrån sin primära omsorgsperson så länge, så tidigt

Varannan vecka rekommenderas inte förren barnet är minst 3-5år (beroende på mognad, samarbete, umgänge m.m)

Flyttar han 40mil bort så blir de svårt för honom att få igenom något alls, det krävs att han har umgänge med barnet kortare stunder ofta för att sedan utöka

• elmadumle

Tack för era svar. Jag brukar förespråka gemensam vårdnad men här känns det bara fel. Umgänge vet jag att han har rätt till, han får pallra sig hit och träffa sin son helt enkelt. 

• Dixie
    elmadumle skrev 2016-09-13 12:46:53 följande:

Han kräver nu att få ha barnet själv en helg hemma där han bodde förut då det ska vara en stor marknad där, i slutet av månaden, han ska dessutom flytta till den nya tjejen som bor 40 mil bort och kräver varannan vecka från början.

låter ju som han bara vill ha något att visa upp?! hur man han ens komma på tanken att planera att ta med ett barn som ännu inte är fött för att visa upp på en marknad....... låter ju inte alls som han är mogen att ta ansvar för ett barn....
  • elmadumle

Barnet har nu kommit, en liten kille. Pappan skulle kommit med sin familj i går, lördag och hälsat på, men fick "förhinder", han skulle höra av sig i november igen. Sms går varmt, igår skrev han; om du börjar bråka kontaktar jag soc, jag vet att jag har rätten på min sida.
    Ja han har rätt att träffa sin son men inte ha vv från start, han ammas och enligt pappan gör mamman det bara för att jävlas, han ser inte problemet med att hon kan pumpa ur för en hel vecka eller att han ger ersättning.
    Jag väntar med spänning på fortsättningen.
    Barnet är precis en vecka idag. 
    Han är dessutom förbannad över att hans son får mer kontakt med oss, sina morföräldrar, än med honom. Jamen se då till att komma hit och umgås då! 
    Dottern ska till soc till veckan och skriva på faderskapet, hon tänker behålla ensam vårdnad och är rädd för vad pappan gör när han upptäcker det. 

Svar på tråden Vad gäller?