• annapettersson3

Hur ser en morgon ut hos er`?

Hur ser en morgon ut hos er?

Vi:

Upp vid ca 05,30 .

Minsta får ny blöja och en flaska välling.

Vid 06,00 så vaknar stora tjejen och får frukost ( Oftast Mysli och hembakat rågbröd) .

ca: 6,30 Så hoppar hon in i Duschen och spolar av sig.

Skolbussen kommer vid 07,00 så åker hon till skolan och lilla till dagis med pappa. 

Sen när alla åk och om vädret tillåter så hänger jag ut alla täcken på gården för att vädra.

Sen vid 8 tiden så tar jag min frukost.

• Svar på tråden Hur ser en morgon ut hos er`?
  • Anonym (Vi)

Varför undrar du?

Vi går upp vid 5.00 allihop. Barnen (1åring och nyfödd) får nya blöjor, stora välling och lilla ammas.

Vid 0530 så går vi ut alla tillsammans och släpper ut alla fjäderfän, ger övriga djur mat och vatten och hämtar ägg.

Sedan ner i jordkällaren och hämtar frukt och grönsaker som vi ska ha under dagen.

Ca 0630 äter alla utom den minsta frukost ( ägg, bröd, frukt, kaffe osv)

Sedan nyheter på tv medan ettåringen leker och minstingen ammas.

Efter nyheterna så tar vi en långpromenad allihop innan dagen fortsätter med bad/dusch osv.

• Rocket Mania

Äldsta går upp 06:40 och fixar sin frukost. Äter framför SVT morgon.

Mellan går upp senast 07:00 och gör sin frukost, äter. Sedan gör han mellis och packar ner den och ev läxor.

Yngsta och jag går upp 07:20, vi gör frukost, kaffe osv. Äter.

07:30 går äldsta till skolan. Mellan och yngsta går tillsammans vid 08.

Barnen äter yoghurt och flingor, mackor eller keso till frukost.

Våra morgnar är väldigt lugna och trevliga vilket ger en skön start på dagen :)

• Carambolan

Är det inte jag som lämnar så går jag upp i lugn och ro klockan 06, tar en snabbdusch, klär på mig, åker till jobbet och äter frukost där kl 07.

Är det jag som lämnar så vaknar jag 06:30, duschar, klär på mig och ställer fram frukost. Väcker alla barnen vid 07:00. De stora klär på sig själva och jag hjälper treåringen klä på sig (välja kläder gör vi kvällen innan). Vi äter frukost tillsammans och jag dukar av medan barnen slåss om vem som ska borsta tänderna först. 08:10 går vi. Skolbarnen går tillsammans till skolan (börjar 8:30) och jag tar med lilla till förskolan som ligger åt andra hållet. Är förhoppningsvis på jobbet före 09.

• Anonym (K)

När jag är ensam med barnen går jag upp 7.10, äter frukost själv och fixar frukost till 3-åringen. Han äter havregrynsgröt och en macka. När han ätit upp, kissat, fått på kläder och borstat tänderna får han titta på barnkanalen eller leka. Då är klockan typ 8 och jag väcker lilla. Byter blöja, klär på och ammar. Kl 8.30 promenerar vi till förskolan där stora lämnas kl 9. Efter det tar jag en promenad och går och handlar sen rullar dagen på.

När min man är hemma går han upp med stora och äter frukost medan jag och lilla får sovmorgon. Ibland går vi till förskolan allihop tillsammans och ibland går mannen ensam med stora.

• Anonym (Ledig)

Nu är jag föräldraledig. Men vi går upp när vi vaknar, oftast runt 08. Byter blöja på lilla och klär på oss. Fixar frukost (kaffe åh smörgås till mig, välling till lilla och oftast korv till stora, h*n är extremt petig med maten). Tre dagar i veckan lämnar vi stora på dagis kl 09. Annars brukar barnen kolla på barnkanalen en stund medan jag röjer lite i köket m.m.

• maratontjejen

Vi går upp med barnen vid 7.00. Mannen eller jag lagar gröt till hela familjen. Både lilla 1 år och stora 3 år äter gröt under vardagarna till frukost. Mannen åker till jobbet 7.30. Jag tar hand om barnen och lämnar äldsta på förskolan vid 8.30. Kommer hem och röjer upp köket och dricker en kopp kaffe. Sedan iväg till öppna förskolan med 1-åringen eller träffar en kompis eller umgås hemma med 1-åringen tills jag hämtar vid 14.00.

• Man 1973

Vaknar sju.

Tar en snabbdusch.

Går till jobbet 07:20.

Om det inte är min barnvecka förstås...

• Wmph

Just nu är jag sjukskriven så mannen fixar allt men i vanliga fall:

05.30 går jag upp och gör iordning mig, väcker 2-åringen som får frukt eller macka i soffan, blöja kläder.

5.45 väcker jag 10-åringen som får macka , gör hans mellis till skolan.

Gör iordning det sista och dricker kaffe.

6.20 lämnar lillen på dagis, kör till stan o lämnar stor på fritids.

Jobb kl 7.30

• modsey

Oftast lämnar jag barn. Går upp strax efter 7. Dricker kaffe o gör mig i ordning. Fixar frukost o väcker barn 7.30. Äter lite med dem, sen hlr de sig klara o vi lämnar huset 8.

• Lotchi

Jag fixar alltid allt själv på mornarna då maken börjar jobba kl 0600.

Kl 0645 ca väcker jag tvillingarna ( 2 månader) byter blöjor och ger ersättning. När de ätit går jag och sätter på kaffe och fixar en macka, innan jag äter väcker jag 6-åringen vid 7.15, som själv på morgonen klär på sig, borstar tänderna och tar frukost, sen tittar han på film eller Barnkanalen medan han äter. Jag äter oftast i sängen med tvillingarna och läser nyheter på Ipaden.

Stoppar barnen i vagnen, 6-åringen bäddar sängen och går ut med ev soppor, sen promenerar vi till skolan vid kl 8, tar ca en kvart, skolan börjar 8.20. Sen går jag hem och myser i soffan med twinsen.

• calabalic

Vi har en femveckors dotter och en 15 månaders son så det är lite intensivt och svårt med rutiner än så länge. Men vi är föräldralediga båda två.

Morgonen börjar för mannen mellan 05-07 beroende på när sonen vaknar. De leker tills jag och dottern vaknat och är klara med morgonamningen, vanligtvis runt 07. Blöjbyte och påklädning på båda. Mannen äter frukost med sonen och försöker förmå honom att äta (gröt och/eller macka samt lite frukt), oftast hamnar det mesta på golvet.

Medan sonen sitter i barnstolen passar jag på att plocka ur och i diskmaskinen och annat nödvändigt hushållsgöra som inte går att göra när sonen "hjälper till". Efter det har dottern oftast tröttnat på att sitta själv och är ilsken så jag sätter mig och ammar igen medan mannen städar upp maten från golvet och tvättar av sonen.

Efter det ska mannen duscha och fixa ordning sig, så då ammar/bär jag dottern samtidigt som jag försöker roa sonen och undvika att han kastar saker på dottern.

Sen blir det oftast blöjbyte på båda igen. Därefter åker mannen till förskolan med sonen om det är sån dag, i annat fall leker de. Här nånstans brukar jag möjligen kunna kasta i mig nån macka och ibland lyckas jag även ta en snabbdusch eller borsta tänderna. Men det brukar vara under ljudliga protester från dottern som inte gillar att vara nån annanstans än mot mitt bröst.

• cosinus

De mornar jag lämnar. Vaknar 06:50. Duschar och lägger fram kläder åt de två minsta. Väcker de barnen som inte självmant vaknat vid det här laget (oftast nummer 2 och 4).

Barnen äter frukost, klär sig, borstar tänderna. 07:50 åker jag med yngsta till skolan, ungefär samtidigt tar äldsta bussen. De två i mitten ska då vara klara förutom ytterkläder och då sätter jag en timer på när de kan börja cykla mot skolan.

Brukar vara på jobbet ungefär 8:15.

När jag inte lämnar stiger jag upp 06:30 och försöker fara mot jobbet senast 07.

Svar på tråden Hur ser en morgon ut hos er`?