• Anonym (Klarasigsjälv)

Hjälp vid vårdnadstvist- flytta långt bort

Jag o sambon vill separera och vi har verkligen försökt med allt för att få förhållandet att funka. Jag hade gladeligen separerat men mitt hinder har varit våra två underbara flickor varav den ena är 1-år. Problematiken blir också mer komplicerad av att min familj/släkt bor 45 mil härifrån och givetvis önskar jag flytta tillbaka igen.

Min fråga är om någon har några bra tips och tankar kring hur/om jag har någon rättslig chans att ta med mina barn vid flytten eller om jag har själv satt mig i skiten då vi valde att flytta upp till hans barndomskvarter? Barnen är som skrivet 1 och den andra under 4. Bakomliggande orsak till separationen är bland annat fysisk och psykisk misshandel. Så bomba mig med era bästa råd och erfarenheter!!!!

• Svar på tråden Hjälp vid vårdnadstvist- flytta långt bort
  • Jw83

Det viktigaste ät ju barnen. Dom har rätt till sin pappa också. Kan du köra upp barnen till sin pappa så han kan ha dom varannan vecka så löser det väl sig?

• Anonym (Sonja)

Hur mycket intresse har pappan att ha barnen?Vet du nåt om detta?Skulle vara bra att ni kunde flytta närä din familj .Han är ju ingen bra pappa ändå.

• Kjell2

Bra sätt; få pappan att gå med på en flytt. Finsn det förutättningar för en frivillig överrenskommelse?

En extremt viktig faktor kommer vara hur pappan agerar inför eller efter en flytt. Kommer han ta strid, acceptera eller ignorerar?

Hur viktigt tycker du att det är att barnen har ett regelbudet umgänge med sin far?

• Anonym (Oo)

Har en vän som separerade med varannan v när barnet var ca 3-4 år. Mamman flyttade måååånga mil bort. Första kanske 2 åren åkte de halva vägen var för hämtning o lämning och hade varsin förskola. När det blev dags för 6-års kunde de inte komma överens om boende då varannan v ej längre fick fortsätta. De lät familjerätten bestämma (båda ansågs vara lämpliga) och boendet gick till pappan då han bodde där barnet alltid bott plus hade ny partner och ett till barn.

• Anonym (UI)
    Anonym (Oo) skrev 2016-09-13 10:24:31 följande:

Har en vän som separerade med varannan v när barnet var ca 3-4 år. Mamman flyttade måååånga mil bort. Första kanske 2 åren åkte de halva vägen var för hämtning o lämning och hade varsin förskola. När det blev dags för 6-års kunde de inte komma överens om boende då varannan v ej längre fick fortsätta. De lät familjerätten bestämma (båda ansågs vara lämpliga) och boendet gick till pappan då han bodde där barnet alltid bott plus hade ny partner och ett till barn.

Låter vettigt. Brukar bli så!
Svar på tråden Hjälp vid vårdnadstvist- flytta långt bort