• Suuuun

Egenföretagare + pappaledighet = ?

Hej!

Jag undrar hur det är med pappaledighet när man är egenföretagare?

Får man ut några pengar? Jag är musiker och fakturerar mina band per gig. Får jag nåt från försäkringskassan? Kan jag gigga medans jag är pappaledig och fakturera som vanligt? Målet är ju såklart inte att jobba alls men ibland kommer det behövas.

Någon som vet något?

• Svar på tråden Egenföretagare + pappaledighet = ?
  • Aumeå
    Suuuun skrev 2016-09-13 05:30:58 följande:

Hej!

Jag undrar hur det är med pappaledighet när man är egenföretagare?

Får man ut några pengar? Jag är musiker och fakturerar mina band per gig. Får jag nåt från försäkringskassan? Kan jag gigga medans jag är pappaledig och fakturera som vanligt? Målet är ju såklart inte att jobba alls men ibland kommer det behövas.

Någon som vet något?

Titta vad du har för sgi?  har du inkomst kan du vara föräldraledig som vem som helst, som egen behöver du inte ens fråga någon, utan vab och var föräldraledig du, precis som det passar dig, en fördel som egenföretagare.
  • Dixie

Du får ju fp baserad på din inkomst - gissar att de räknar ut din årslön och delar på 12 - men bästa är att kolla med Försäkringskassan

• Aumeå

Du kan ta ut lägstanivå dagar hur du vill som egenföretagare, bara skriva in och plocka ut dom oxå .helger ,storhelger all ledighet funkar att plocka ut både föräldraledigt o lägstanivå dagar. som företagare räknas man som arbetande dygnets alla timmar, så med andra ord du kan vabba på dagen, sedan jobba på kvällen när partnern har barnet.allt är möjligt som egen.Tungan ute

Svar på tråden Egenföretagare + pappaledighet = ?