• värdelösskit

En idiot behöver tips

Är nästan mitt i livet men har ställt till det enormt. Har lån i stora lass, ca 350 000 kr som i huvudsak går att betala tillbaka om inget förutsett händer. Äger inget av värde. 
    Mitt stora problem just nu som upptar mina tankar 24/7, vaknade inatt av panikångest är att jag har några skulder hos kronofogden, ca 50 000 kr som, om jag inte betalar går till utmätning och jag får en anmärkning. Får jag en anmärkning kan jag inte på sikt att flytta till billigare lägenhet. Har ingen i familjen att låna av.
    Jag förstår att det inte finns mirakel men är helt burned out av detta så kan inte tänka klart. Har bönat och bett hos fordringsägare men de vill ej hjälpa. Jag bryter ihop snart. Har grävt mig i jobb för att slippa ångesten det är så mycket på jobbet också som bränner ut mig men kan inte sjukskriva mig av ekonomiska skäl. Utöver detta är jag fylld med självhat till max på grund av situationen. 

• Svar på tråden En idiot behöver tips
  • Aniiee

Du tar smällen, 3 års låsning och reder ut det. 

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • värdelösskit

Dessvärre inget att sälja. Tragiskt även det.

En betalningsanmärkning är katastrofal av två skäl. Dels att jag inte kan då flytta till ny lägenhet och få ner kostnaden. Och kan inte heller nästa år som planerat ansöka om ett samlingslån för att få ner kostnaden.

• Ms H

Om skulderna redan ligger hos KF, har du då inte redan anmärkningen?

• Nyfikna72

Du prioriterar kronofogden såklart, tala med andra fodringsägare och minska ev betalningarna på dessa ett tag. Förklara läget. Börjar du betala det du skall och det fungerar så pratar man med de som har fodringar hos fogden och till slut kanske de kan ta bort det därifrån och du betalar direkt. Säger en fodringsägare nej till sådant så brukar det allt som oftast bero på att man inte har skött sig tidigare .

• Meriall

Bo kvar i dyrare boendet i tre år och ta in en inneboende student eller liknande som betalar mellanskillnaden på hyran?

Svar på tråden En idiot behöver tips