• Elliiie

Sociala fobin dödar mig

Har nog hela mitt liv lidit av social fobi mer eller mindre. Har alltid varit blyg men i samband med att jag blev mobbad/utfryst i högstadiet övergick blygheten i social fobi. Fram tills för några år sedan har jag skämts och knappt velat erkänna mina svårigheter för mig själv. På senare tiden har jag dock börjat acceptera och vara öppen med min problematik. Har medicinerat och genomfört grupp-KBT mot social fobi vilket hjälpte till viss del. 

Men trots detta är mitt liv än idag styrt av denna sjukdom. Känner mig så fruktansvärt begränsad och känner att jag inte kan leva det liv jag skulle vilja.
    I sociala situationer känner jag stark ångest och tycker alltid jag säger fel saker, är ointressant och tråkig. 
    Känner även ångest över att jag inte åstadkommit mer i mitt liv vid 24 års ålder. Har liksom inget driv eller motivation och detta gör mig ännu mer obekväm i sociala situationer. Har liksom inget att komma med. Det blir som en ond spiral.

Har haft få men nära vänner genom livet men har varit dåligt på att vårda vänskaperna vilket gjort att jag idag är helt själv. Har inga vänner kvar. Det gör att tvivlet på mig själv förstärkts ännu mer. I dagsläget känns det som att det är för sent/en omöjlighet att bygga nya djupa vänskaper och kan känna enorm avund på personer som har nära vänner.

Orkar inte leva såhär längre, om det ens går att kalla liv.
  • Svar på tråden Sociala fobin dödar mig
  • Muffins2017

Jag har också insett på senaste åren att jag lider av social fobi. Det kan vara väldigt handikappande..

• Anonym (mm)

Ta tag i det så snart du kan även om det är svårt, jag är några år äldre än dig och har inte åstadkommit någonting.

Lägg sedan till att jag har självmedicinerat med alkohol och många andra droger.
    Det värsta är att många med social förbi inte är några dumskallar (räknar in mig själv i den kategorin).
    Detta leder självklart till ångest då man känner att man kan, men att den där jävla sociala fobin håller dig tillbaka.

Är lite nyfiken, hur var dina föräldrar? Var de väldigt kontrollerande och dominanta under din uppväxt? Var din pappa eller mamma värst? Kände du att du inte fick växa upp?
    Min erfarenhet är att många med social fobi kommer från trasiga familjer där någon av föräldrarna är dominant och håller barnet tillbaka från att utvecklas.

• fucksocialfobi

Social fobi kan vara bland det värsta som finns, beror självklart på vilken grad man har. Jag hade socialfobi för något år sedan, men som tur var fick hjälp redan som 15 åring, med medicin och kbt (självmedicinerade mig innan detta) och idag 4 år senare är jag precis som vilken ungdom som helst! Blir självklart nervös osv när jag ska hålla föredrag och så, men att ha gått från att inte ens kunna gå till skolan är detta STORT framsteg! för vem blir inte nervös?? 
    Av erfarenhet råder jag dig att kontakta vårdcentralen och kolla vad de har att erbjuda. jag gick ensam i KBT och tyckte det var superbra! Beror självklart på vem man får, MEN om DU inte känner dig redo att utmana dig sig och ifrågasätta ditt tankesätt råder jag inte dig att börja, för det är precis vad du behöver göra för att komma ur det här!
    Om du är villig att ändra ditt tanke sätt och utmana dig själv så kan jag garantera dig att efter en tid kommer du bli bättre.

• Anonym (mm)
    fucksocialfobi skrev 2016-09-22 17:32:41 följande:

Social fobi kan vara bland det värsta som finns, beror självklart på vilken grad man har. Jag hade socialfobi för något år sedan, men som tur var fick hjälp redan som 15 åring, med medicin och kbt (självmedicinerade mig innan detta) och idag 4 år senare är jag precis som vilken ungdom som helst! Blir självklart nervös osv när jag ska hålla föredrag och så, men att ha gått från att inte ens kunna gå till skolan är detta STORT framsteg! för vem blir inte nervös?? 
    Av erfarenhet råder jag dig att kontakta vårdcentralen och kolla vad de har att erbjuda. jag gick ensam i KBT och tyckte det var superbra! Beror självklart på vem man får, MEN om DU inte känner dig redo att utmana dig sig och ifrågasätta ditt tankesätt råder jag inte dig att börja, för det är precis vad du behöver göra för att komma ur det här!
    Om du är villig att ändra ditt tanke sätt och utmana dig själv så kan jag garantera dig att efter en tid kommer du bli bättre.

Inte för att låta negativ men du säger att du medicinerar dig? Är det SSRI du tar då eller? 
    Nog för att KBT kanske kan hjälpa en del, men tror du inte du går tillbaka exakt till hur du var om du slutar ta tabletterna?
  • Letar svar1

Sitter i samma sits, är 23 år. Vissa dagar är bättre än andra men överlag tappar man ju livslusten. Ska förhoppningsvis få hjälp nu via psyk. Gått på olika stämningshöjande mediciner under åren men de har alltid tappat effekt ganska fort, så jag tror nog mer på KBT, även om jag inte fått testa det än.

• Ser0tonin

Be att få testa MAO-hämmare t.ex. Auroix (mat-restriktionerna är inte lika illa som t.ex. Inderal.)

Svar på tråden Sociala fobin dödar mig