Sociala fobin dödar mig
Har nog hela mitt liv lidit av social fobi mer eller mindre. Har alltid varit blyg men i samband med att jag blev mobbad/utfryst i högstadiet övergick blygheten i social fobi. Fram tills för några år sedan har jag skämts och knappt velat erkänna mina svårigheter för mig själv. På senare tiden har jag dock börjat acceptera och vara öppen med min problematik. Har medicinerat och genomfört grupp-KBT mot social fobi vilket hjälpte till viss del.Men trots detta är mitt liv än idag styrt av denna sjukdom. Känner mig så fruktansvärt begränsad och känner att jag inte kan leva det liv jag skulle vilja.
I sociala situationer känner jag stark ångest och tycker alltid jag säger fel saker, är ointressant och tråkig.
Känner även ångest över att jag inte åstadkommit mer i mitt liv vid 24 års ålder. Har liksom inget driv eller motivation och detta gör mig ännu mer obekväm i sociala situationer. Har liksom inget att komma med. Det blir som en ond spiral.
Har haft få men nära vänner genom livet men har varit dåligt på att vårda vänskaperna vilket gjort att jag idag är helt själv. Har inga vänner kvar. Det gör att tvivlet på mig själv förstärkts ännu mer. I dagsläget känns det som att det är för sent/en omöjlighet att bygga nya djupa vänskaper och kan känna enorm avund på personer som har nära vänner.
Orkar inte leva såhär längre, om det ens går att kalla liv.