• NadjaJ

Vad kan felet vara?

Måste få skriva av mig.. Jag och min sambo är 27 år gamla och har kämpat i snart två år med att få barn. Inte så lång tid för vissa, men för oss känns varje månad som en evighet numera. En evig väntan, längtan, frustration och sorg som inte går över. Sjukvården har inte hittat något avvikande på någon av oss. Den vanligaste förklaringen många försöker ge är att det beror på stress, vilket såklart stressar mig ännu mer. Som att det på något vis är mitt psyke som ställer till allt detta. Jag har nog provat allt som går att prova på egen hand, akupunktur, mindfullness, vitaminer, bidrottninggele.. och mycket mer. Nu senast pergotime på läkarens inrådan, som en chansning i brist på annat inför IVF, även om jag redan har ägglossning. Lyckades få hela listan av biverkningar och hade gärna haft dem 100 gånger om, ifall det givit resultat. Dock kom mensen som ett brev på posten och ännu en gång fick jag låsa in mig på toaletten på jobbet och försöka trycka tillbaka tårarna. Har ännu inte berättat för någon vad vi går igenom, vilket kanske är dags.. Nu står vi i kö till IVF och hoppas så innerligt att det ska fungera. Vet inte riktigt vad jag ville få ut av tråden, kanske bara att få skriva av mig och få utbyta erfarenheter med andra i samma sits. Att vara ofrivilligt barnlös är onekligen något som sätter ens inre styrka på prov...

• Svar på tråden Vad kan felet vara?
  • Jag är bara jag
    Linnis92 skrev 2016-09-11 17:46:45 följande:
    Min kompis och hans fru försökte i flera år utan resultat, så provade dom denna www.chinesemedicalcenter.se/page_se/ofrivilli...

Hon drack ett äckligt te och sen någon månad senare så var det plus på Stickan! Så det funkade tydligen för dom.
    Och det ska du inbilla oss?! Tänk ändå lite-hur sjutton skulle ett te kunna hjälpa? Då kan man säga att skaffa hund, byta jobb, åka på semester, köpa hus och allt annat dravel också funkar för det finns garanterat alltid nån som blivit gravid precis just den månaden de gjort det.
  • NadjaJ

Tack för ditt svar. Jo, det var bland andra gynläkaren som sa att "stress är en vanlig orsak till att det inte fungerar" och att man måste lära sig att slappna av. Man känner sig för himla dålig då, även om jag vet innerst inne att det inte kan stämma.. Hoppas de hittar någon anledning när vi kommit till IVF, förhoppningsvis en som går att lösa.

• Cyanea

Usch vad arg jag blir, TS! Förstår inte varför gynläkaren sa så till dig. Det finns ingen som helst forskning som tyder på att stress förhindrar en graviditet, mer än om man är så sönderstressad att man inte längre ägglossar (t.ex. utbrändhet, dödsfall inom familjen och liknande). 

Sen förstår jag dig. Man vill så desperat gärna kunna göra något - vad som helst - för att det ska funka att sånt där nästlar sig in i skallen på en även om man förstår att det kanske inte är sant. Du kan inte förhindra en graviditet genom att vilja det mycket. Du kan inte stressa så mycket att "kroppen stöter ut allt". Du kan inte dricka något äckligt te, ta något mirakulöst kosttillskott, äta sundare, motionera bättre och därför bli av med problemet. Man önskar det, men det funkar inte så, på gott och ont. 

Hoppas att du förstår att jag inte menar hårda ord mot dig, utan mot vården och alla andra som sagt dessa saker till dig, som skuldbelagt dig. Jag förstår att det måste vara jättetufft för dig. Du är inte ensam, vi är fler som är/varit där du är. Det här är inte på något sätt ditt fel. Förhoppningsvis är ni på väg mot lösningen nu när ni står i kö till IVF. Förhoppningsvis är ni inne på sista sträckan innan ni väntar ert barn. 

Stor styrkekram!!

Svar på tråden Vad kan felet vara?