• Anonym (Mamman)

Har han skyldighet att hjälpa till?

Jag blev tvungen att söka nytt jobb då det förra inte fungerade med arbetstider och umgänge.

Fick erbjudande om ett annat jobb i grannkommunen. Trots att det var dåligt betalt var jag mer eller mindre tvingad att tacka ja.

Dock var det svårt att få ihop ekonomin med 8 mils pendling 5 dagar i veckan och dessutom betala fullt underhåll eftersom xet inte ville byta till en förskola med öppettider för oss som arbetar utanför kontorstid.

Det innebar att jag inte kunde ha barnet 50% och FK har fastslagit att jag ska betala 1573 kr i månaden.

Behövde minska på kostnaderna. Det enda jag kunde påverka var boende och transportsträckor. Att åka buss eller tåg fungerade inte med jobb på landsbygd och shematid. Måste dessutom ha tillgång till egen bil så att sälja den gick inte.

Att flytta var enda utvägen. Minskade utgifterna men så skadade jag ryggen och kan inte utföra mitt arbete. Väntar på operation och är sjukskriven 100% under tiden. Dock har det strulat med FK och utbetalningar så jag ligger otroligt mycket back och försöker febrilt komma ifatt med räkningar och underhåll.

Kan pga min skada inte köra bil. Har oerhört svårt att ta mig till buss eller tåg utan hjälp och jag känner ingen där jag bor nu som jag kan be om hjälp.

Förklarade för mitt ex att det vore bra om han kan hämta eller lämna när vi byter vecka, så att vi ordnar en transport var.

Han svarade bara stöddigt att det var inte hans problem för det var inte han som valde att flytta. Jag fick lösa det själv, annars fick jag inte ha sonen.

Bryter ihop snart. Jag hade ju inget val. Skulle jag ha blivit utan A- kassa och varken haft tak över huvudet eller mat på bordet istället då?

Trodde vi hade skyldighet att göra vårt bästa för barnet båda två. Inte att bara en ska vända ut och in på sig.

Vad är det som gäller i sådana här fall? Finns det ens något stöd i lagen?

• Svar på tråden Har han skyldighet att hjälpa till?
  • Anonym (**)

Tror inte det finns stöd i lagen.

Det är en skitstövel till ex du har. Normalt funtade människor hjälper varandra, om de kan.

• Anonym (???)

Jag förstår inte riktigt varför du var tvungen att byta jobb, det nya fungerar ju inte heller med umgänge?

Nåväl, du kan ringa familjerätten och fråga, men för att få till en förändring måste du troligen stämma ditt ex för att få till att han ska hämta och lämna. Praxis är annars att umgängesföräldern ska ombesörja den saken men att uf vid behov kan få ekonomiskt stöd utefter boendeförälderns förmåga till det billigaste färdsättet.

Vanligen löser föräldrarna detta genom att ta varannan gång eller så. I fall där den ena har flyttat kan det dock bli så att denne själv får ombesörja hämtningar och lämningar då denne själv orsakat 'problemet' iom flytten.

• Anonym (Varsin väg)

Nu är detta ca 15 är sedan men då var båda föräldrarna skyldiga att bistå vid hämtning och lämning. Alltså att antingen ersätta ekonomiskt för ena sträckan eller köra/åka kommunalt en sträcka själv. Alltså att föräldrarna ska ta varsin vända.

Ring till familjerätten i din kommun och hör dig för.

• Anonym (???)

Det som finns är att boendeföräldern ska underlätta umgänge, men i detta ingår så vitt jag vet inte att sköta hämtningar och lämningar själv eller ens alls, särskilt inte om den andra föräldern har flyttat.

• Anonym (Moa)

Han har rätt, du får fixa det själv. Det är du som flyttar.... inte han.

Varför bytte du jobb när umgänget blev värre med nya?

Svar på tråden Har han skyldighet att hjälpa till?