• Anonym (Gandalf)

Personlig assistent LÖN

Hej!
    Jag har blivit erbjuden ett minst nio-månaders vikariat som personlig assistent. Det Jag undrar över är hur mycket jag kan begära i timlön?

De övriga två som är fast anställda (varav den ena jag ska jobba för) har 135:-/h, och båda två är outbildade. Jag är nyutbildad undersköterska och har jobbat som vikarie inom vården i tio år, av och till varav fyra av de åren som personlig assistent. 28 år. 

Skulle uppskatta råd då jag känner mig helt lost gällande löneförhandlingar!
    Men på något vis borde väl jag få något högre lön då jag har utbildning? 
    Dela gärna erfarenheter och råd! 
    De rätta orden vid löneförhandling osv. ;)

• Svar på tråden Personlig assistent LÖN
  • Anonym (asdf)

Taget ur tomma luften.

Jag skulle ha löneanspråk på 170:- för att ha prutmån.

• Anonym (Gandalf)

170:- låter ganska högt, eller så är det jag som är feg!
    Kan man verkligen begära det utan att verka helt galen?

• Anonym (asdf)

Kollade på lönestatistik. Medelgrundlön (utan ob) låg 2015 på runt 22 000 i månaden. Antar att de som ligger under medel är unga och/eller outbildade samt bor på mindre orter. Du är lite äldre, utbildad samt har vårderfarenhet och borde därför ligga över medel lönemässigt. Ännu mer om du bor i en storstad.

Dra till med så mycket som du vågar är mitt tips :)

• Anonym (Gandalf)

Tack för tipset! 
    Jag ska försöka samla mod till mig när det beger sig, ännu är det några månader kvar. Vill förbereda mig och tuffa till mig lite under tiden! 
    Men när jag visualiserar mötet så känner jag mig så dum. Ser hur jag sitter där med chefen och hör mig själv begära 170 spänn i timlön. Tänk om hen bara skrattar åt mig. Eller säger blankt nej. Vad gör man? Åh, det skulle vara pinsamt.

• Anonym (asdf)
    Anonym (Gandalf) skrev 2016-09-10 14:52:33 följande:

Tack för tipset! 

Jag ska försöka samla mod till mig när det beger sig, ännu är det några månader kvar. Vill förbereda mig och tuffa till mig lite under tiden! 

Men när jag visualiserar mötet så känner jag mig så dum. Ser hur jag sitter där med chefen och hör mig själv begära 170 spänn i timlön. Tänk om hen bara skrattar åt mig. Eller säger blankt nej. Vad gör man? Åh, det skulle vara pinsamt.

Jag drar alltid till i överkant när jag löneförhandlar och råkade ut för just det där vid min senaste anställning. Svarade "ja, jag förstår verkligen att ni tycker att det är i högsta laget. vad hade ni tänkt er?". Sedan såg jag bekymrad ut över deras första bud och sa "ja det känns inte riktigt vad jag hade tänkt mig". Sedan förhandlade vi. Det slutade med att jag fick betydligt sämre lön än vad jag begärt men ändå bland de bästa på min arbetsplats :)

Sök andra jobb också. Ju fler alternativ du har och ju mindre desperat du är desto större vågar du tänka :)
  • Anonym (Vera)

Har brukaren stort omvårdnadsbehov? Om ja, så kan det vara motiverat med högre lön. Om inte, nej. Personlig assistans är ett serviceyrke i främsta hand, inte alltid säkert att just omvårdnadsprogrammet ger högre lön.

• Anonym (?)

Min dotter har precis börjat som assistent till en man, hon är 25 år har gått 3 terminer på sjuksköterskeprogrammet o hon fick 126 kr/tim.

• Anonym (G)

Månadslön minst 24-25000kr före skatt

• Anonym (osäker)

Kan bara instämma i att kundens vårdbehov spelar stor roll: det är inte självklart att vårdutbildning är meriterande i dessa sammanhang.

• Anonym (Gandalf)

Hej allihopa och tack för era svar! Det var bra svar jag fick, nu vet jag att jag inte ska begära 170kr/h. ;)
    Personen har ej stort vårdbehov. Jag vet att jag kommer få 135kr/h, samma som de övriga anställda. Jag undrade mer om jag skulle begära ett högre löneanspråk iom att jag är utbildad uska. Men som någon sa, det beror på vårdbehov. Personen har ju icke ett stort sådant och därav - tack vare era reflektioner/synpunkter, nöjer jag mig gärna med denna lön. Insikten slog mig att det vore ganska magstarkt att begära mer med tanke på arbetsuppgifterna.

Tack för er respons och feedback!

• Anonym (asdf)
    Anonym (Gandalf) skrev 2016-09-22 05:41:46 följande:

Hej allihopa och tack för era svar! Det var bra svar jag fick, nu vet jag att jag inte ska begära 170kr/h. ;)

Personen har ej stort vårdbehov. Jag vet att jag kommer få 135kr/h, samma som de övriga anställda. Jag undrade mer om jag skulle begära ett högre löneanspråk iom att jag är utbildad uska. Men som någon sa, det beror på vårdbehov. Personen har ju icke ett stort sådant och därav - tack vare era reflektioner/synpunkter, nöjer jag mig gärna med denna lön. Insikten slog mig att det vore ganska magstarkt att begära mer med tanke på arbetsuppgifterna.

Tack för er respons och feedback!

Har du haft någon löneförhandling?
  • Anonym (hz)

Som personlig assistent går personkemin före utbildning oftast. Så att man har utbildning eller är äldre än vad dom andra har ger ingen fördel till högre lön än dom andra har. Som personlig assistent kan även outbildade bli eftersom man får allt visat i grunden om vad det nu kan vara så som t ex sondmatning. Man behöver ingen utbildning för att vara personlig assistent, kemin gå alltid först och sen baseras det beroende på hur tungt arbete (både fysiskt och psykiskt).

Så de är stor skillnad hur mycket man kan förhandla i lön om man blir anställd som uska eller pa.  

Svar på tråden Personlig assistent LÖN