Vill du medverka i en studie om babykultur?
Hej!
Jag heter Alex Elin Orrmalm Auran och arbetar som doktorand vid Tema barn vid Linköpings universitet. Jag arbetar för tillfället med mitt avhandlingsprojekt som handlar om vilken betydelse kultur och kulturella föremål har för barn i åldern 0-1 år. Det saknas forskning om vilken roll som kultur har i vardagslivet hos bebisar och det är sällan man frågar sig vad bebisarna själva gör med kulturella föremål eller hur de själva deltar i kulturella fenomen ? deras ?röst? saknas!
Kultur kan betyda allt från att gå på babyteater eller sång och ramsor på biblioteket till att använda sina leksaker (eller sina föräldrars ?leksaker?) på nya och oanade sätt och det är detta som den här studien vill sätta fokus på. Vad möter bebisar för kultur i sin vardag? Vad gör bebisar med kultur? Vad för slags kultur väcker bebisars intresse?
Jag söker nu förstagångsföräldrar i Linköping och närliggande orter som antingen har barn i åldern 0-1 år eller som kommer få barn någon gång under höstterminen 2016 och som kan tänka sig att medverka i studien. Om ni väljer att medverka kommer detta innebära att jag följer med er och ert barn i er vardag under 2-5 dagar utspridda under en veckas tid på de aktiviteter hemma och utanför hemmet som ni vanligtvis brukar göra. Jag vill gärna videofilma er och ert barn under tiden vi ses eftersom detta kommer ge mig möjlighet att återvända till materialet under projektets gång men vi kommer tillsammans överens om när och hur det känns bekvämt för er att jag videofilmar.
Medverkan är frivillig och ni kan närsomhelst under studiens gång avbryta er medverkan och en anmälan till projektet är med andra ord inte på något sätt bindande.
Kontaktuppgifter
Nedan hittar du kontaktuppgifter till mig som utför projektet om du vill veta mer om projektet kan du besöka min hemsida: http://www.tema.liu.se/tema-b/medarbetaren/orrmalm-auran-alex/babykultur-en-etnografisk-studie-av-sma-barns-vardagsliv?l=sv.
Om du har ytterligare frågor tveka inte att kontakta mig!
Alex Elin Orrmalm Auran (doktorand)
Institutionen för Tema - Tema barn
Linköpings universitet
581 83 Linköping
013-28 13 05