• LitetL

ni som bara gett barn ersättning

Hur ofta åt era små och hur mycket?
    Har en 4 veckors tjej som äter med ca 2 Max 3 timmar mellanrum och Max 90 ml åt gången sen bara spottar hon ut allt eller somnar..

Är orolig att hon inte ska få i sig tillräcklig och jag ger henne mat när hon verkar hungrig.. Hon följer hittills sin kurva..

• Svar på tråden ni som bara gett barn ersättning
  • Clotilda

Hej, om hon får mat när hon verkar hungring och hon följer sin kurva har du exakt inget att oroa dig för. Ibland äter de mer, ibland mindre. Att jämföra med andra gör sällan något gått eftersom det handlar om hur ditt barn mår. Hon verkar på toppen, fortsätt som du gör.

• Mandelkanel

Hej! Vi gav vår dotter ersättning. När hon var 4 veckor åt hon nästan exakt som er dotter. Enl doseringstabellen skulle hon äta mer åt gången och med längre intervaller. Frågade på Bvc och de sa att det var helt naturligt för ett så litet barn att äta så ofta och mindre mängd per gång. Barn brukar tala om när de är mätta och följer hon kurvan så är det ju inga problem och man behöver inte truga. Hon kommer äta mer och med längre intervaller när hon blir lite större.

• Ego Lovers

Jag ammade mina fyra första och fick ge ersättning till mina två yngsta och BB samt Bvc sa att barnen ska ha mat precis som om man skulle ha ammat dvs när bebisen vill ha mat. Ibland blir det varannan timme, var tredje timme, var fjärde timma. Huvudsaken är att de följer sin kurva. Har man svårt att veta exakt så står doseringsanvisningen på baksidan alt sidan av paketet hur mycket bebisen ska ha per dygn förhållandevis till ålder. Sedan delar man det på antal mål bebisen äter per dag.

• Ca_rr_o87

Så var min dotter oxå, med följde sin kurva o allt dom äter ju när dom är hungriga. Jag gav oftare i stället ca varannan timme. Slutade helt vi sju månader, då fick hon vanlig mat. Nu är hon 18 månader o är frisk och kry. Dock forfarande liten i maten :)

Det är lugnt så länge bebis följer kurva. :)

• LitetL

Tack för alla svar! :) ja borde så klart vara lugnt men när man ser tabellerna känns det som att hon äter så lite men hon är nog kablas bara lite liten i maten :)

Svar på tråden ni som bara gett barn ersättning