• Sephora

Tips på meny!

Ska bjuda fem vänner på middag, som tack för att de hjälpte mig att flytta.
    Jag skulle vilja få tips på vad jag skulle kunna bjuda dem på!

Jag hade tänkt mig något "drink" (något att dricka) och ett litet tilltugg alternativt en förrätt. Sedan en huvudrätt (kyckling eller lax). Å så en efterrätt....

Ser helst att det är "budget"...inte någon lyxmeny (även om de är värda det!)...då jag dessvärre inte sitter på en massa kosing.

• Svar på tråden Tips på meny!
  • Domesticgoddess

Ett förslag på hyfsat billig och lättfixad meny;

Snacks: blanda philadelphia original med finhackad rödlök, bred ut på en tallrik el fat och täck med röd stenbitsrom. Servera sedan med brödpinnar el små bitar knäckebröd, bubbelvin funkar bra till.

Varmrätt: gör en röra av creme fraiche, mosad fetaost, hackade svarta oliver och rostade brödsmulor / hackade nötter och kryddor. Bre denna på en laxsida och smäll in i ugnen. Snåla inte med röran så behövs ingen sås. Servera med sallad.

Efterrätt: gör en semifreddo, blanda mjölkchoklad med krisp i smeten och lägg på finhackade Marianne karameller innan du fryser den. Om du inte råkar ha någon jordgubbslikör hemma så kanske en enkel jordgubbssås till serveringen.

Hoppas du fick lite inspiration och att middagen blir lyckad:)

• Carambolan

Förrätt: En röra på rökt lax, rödlök, creme fraiche och dill som du serverar på någon form av snittar (små rågkex, toast eller liknande).

Varmrätt: Kycklingfiléer fyllda med fetaost och soltorkad tomat. Servera med svamprisotto.

Efterrätt: Vaniljpannacotta med bärkompott.

• MammaBella

Förrätt: Jordärtskockssoppa med ärtskott och chevrekräm. 

Varmrätt: Baconlindad kycklingfilé med rotsaksgratäng och rödvinssky

Efterrätt: Tarte tatin och vanijglass

En riktig höstmeny

Lyxig meny med billligt pris :)

• Sephora

Stort tack för era tips!

• nnnnnnnn

Gärna soppa till förrätt, det är billigt och gott.

Denna är kanon:
    www.arla.se/recept/morotssoppa-med-apelsin/

Huvudrätt - kyckling
    Denna är god och förbereds dagen före = mer tid till gästerna.
    www.ica.se/recept/kycklingfile-med-tomat-oliv-675100/

Till den kan man ha en god sallad och ugnsrostade rotsaker (bara skala och dela morötter + andra billiga rotsaker + tvätta och dela potatis, häll över lite olja + salt + timjan, in i ugnen 225°C tills de är mjuka).

En kall sås tex röra ihop creme fraische med lite frysta örter är gott till.

Efterrätt: Hittade denna snabba enkla:
    Värm 2 dl lätt creme fraische, riv ner en kaka vit blockchoklad. Rör om så det smälter. Häll upp i portionsformar, kyl. Servera med t ex hallon. Det blir fyra portioner.

Så menyn blir:
    Morotsoppa med ingefära
    Rostade rotsaker med kallmarinerad kyckling
    Vit chokladkräm med bär

• Sephora

Ge mig gärna förslag på lämpliga drycker till kycklingrätten! Ett alkoholfritt och ett med alkohol.

Svar på tråden Tips på meny!