• skatten12

vin o amning

En fråga ...
    Om de är så " ofarligt " att dricka alkohol och nada typ får ut i mjölken ? Varför råder då Livsmedelsverket o värdguiden att 1-2 glas 1-2 ggr veckan är ok?? Bara en fundering ...
    Varför inte ex 10 glas då det är ofarligt med alkoholhalten i mjölken... Såklart omdömet är en annan sak osv

• Svar på tråden vin o amning
  • Carambolan

Barnlösa människor som inte ammar råds inte heller att dricka 10 glas vin under en kväll. Alkohol är skadligt för hälsan.

• ebe91
    skatten12 skrev 2016-09-04 18:02:46 följande:

En fråga ...
    Om de är så " ofarligt " att dricka alkohol och nada typ får ut i mjölken ? Varför råder då Livsmedelsverket o värdguiden att 1-2 glas 1-2 ggr veckan är ok?? Bara en fundering ...
    Varför inte ex 10 glas då det är ofarligt med alkoholhalten i mjölken... Såklart omdömet är en annan sak osv

Du svarade dels på det själv - man ska inte ha hand om barn när man är påverkad av alkohol. Sen är ju inte 10 glas hälsosamt vare sig man ammar eller inte, så det kan de ju inte rekomendera till någon.
  • skatten12

Sen menar jag inte 10 glas på en kväll. Utan ex på en vecka . Ja och en kompis diskuterar detta nämligen . Jag fattar inte att en kan säga de är helt ofarligt att amma när man druckit. ( ALLSTÅ ALKOHILMÄSSIGT I MJÖLKEN) inte omdömet..... Men sen råder Livsmedelsverket Max 4 glas i v... ?

• ebe91
    skatten12 skrev 2016-09-04 18:10:43 följande:

Sen menar jag inte 10 glas på en kväll. Utan ex på en vecka . Ja och en kompis diskuterar detta nämligen . Jag fattar inte att en kan säga de är helt ofarligt att amma när man druckit. ( ALLSTÅ ALKOHILMÄSSIGT I MJÖLKEN) inte omdömet..... Men sen råder Livsmedelsverket Max 4 glas i v... ?

Men alltså, vad är det som är oklart? Max 4 glas gäller alla kvinnor, oavsett om man ammar eller inte. De kan ju inte råda till att man ska dricka mer bara för att man kan när man ammar om man enbart ser till alkoholmängden i bröstmjölken.
  • skatten12

Ok? Fast där är de ju olika ? Mängden alkohol blir väl mer för mig ? Än för bebisen ? Den blir ju utspädd ..

• Carambolan

Rekommendationen är ju att man ska dricka "måttligt". För kvinnor är 9 standardglas per vecka det som räknas som "högt", dricker man mer klassas det som riskbruk.

• Mälaröbo

Den promillehalt du får i blodet får även mjölken. Om du är typ aspackad och har 2 promille i blodet så har du 2 promille i mjölken. Att dricka något som innehåller 2 promille alkohol är ofarligt! Att handskas med ett barn med 2 promille i blodet är inte ofarligt.

• Mascaraklumpar

Man måste skilja på teoretiska fakta och på vad som faktiskt är visat i praktiken. Den forskning som Slv hänvisar till, har inte visat att barn till kvinnor som dricker måttligt påverkas negativt av att ammas. Någon forskning på mammor som ammar med 2 promille i blodet finns inte, och därför kan man inte heller påstå att det är ofarligt.

Svar på tråden vin o amning