• Mlady

Förskolestart i april?

Hej! Vi funderar på att sätta vår son i förskolan i april nästa år. Har ansökt om plats. Vi har många förskolor/dagmammor i närheten av där vi bor (Stockholm). Hur stor är chansen att han får börja i April? Kan de neka och säga att han får börja i augusti när flest barn skolas in? Det står att vi har april som garantimånad på hemsidan.

• Svar på tråden Förskolestart i april?
  • Carambolan

De kan inte neka men risken är stor att ni inte får något av era förstahandsval. Grupperna brukar fyllas fullt i augusti, med påfyllning i januari, och övriga månader blir det platser lediga om något barn slutar.

• Fru Ve

I min kommun skulle det absolut inte gå att få plats i april. De är jättedåliga på detta tyvärr och har varit under lång tid. Egentligen är augusti den enda chansen man har på året att få en plats här. Så hade vi sökt till april hade vi ändå fått beskedet att plats inte finns förrän augusti. De struntar i det att de ska erbjuda plats inom 4 månader.

• pigglet

Här skolar vi in barn året om. Men som sagt - inte säkert att man får sitt förstahandsval.

• Mlady

Förstahandsvalet är inte så viktigt för oss. Vi har valt 5 st som ligger väldigt nära där vi bor, gångavstånd!

Vi har en dagmamma som bor mittemot oss och det är sistahandsval. Men skulle inte göra oss något om han hamnar där! Blir ju lite orolig att han inte får någon plats. Man måste ju söka ledigt från jobbet 2 månader i förväg om man ska vara föräldrarledig :/

När brukar man få veta om barnet har fått plats?

• mammalovis

I vår kommun gäller 4-månadersregeln, men skolar man in annan månad än augusti-september så får man räkna med att bli placerad varsomhelst i tätorten. Vi skolar in om 1,5 månad och har ännu inte fått besked, när jag ringde lät det som vi kunde få en förskola 2 km bort, så vi får räkna med ca 6,5 km varje gång bara för att lämna eller hämta på förskola med våra 3 barn. Det återstår att se om någon förskolechef är generös, så vi får på vägen till förskola, skola och inte i ännu en stadsdel och kan klara oss med ca 1,5 km enkel väg innan jag fortsätter till jobbet.

• Carambolan
    Mlady skrev 2016-09-03 09:53:15 följande:

Förstahandsvalet är inte så viktigt för oss. Vi har valt 5 st som ligger väldigt nära där vi bor, gångavstånd!

Vi har en dagmamma som bor mittemot oss och det är sistahandsval. Men skulle inte göra oss något om han hamnar där! Blir ju lite orolig att han inte får någon plats. Man måste ju söka ledigt från jobbet 2 månader i förväg om man ska vara föräldrarledig :/

När brukar man få veta om barnet har fått plats?

Risken är tyvärr stor att ni inte får någon av de fem. Jag har en kollega vars barn började mitt i terminen och de fick plats åt ena barnet i Bromma och åt andra barnet på Kungsholmen (!). Hoppas att ni bor där trycket inte är fullt lika stort, då kan det gå hur bra som helst :) Ambitionen är att man ska få i rätt stadsdel i alla fall.
  • changeling

Vi hade sökt från april i år och fick plats på ett av våra valda alternativ i slutet av april. På Södermalm.

Svar på tråden Förskolestart i april?