• erviso

Checka in barnvagn på Arlanda?

Hej, jag har hört att man på Arlanda (till skillnad från andra flygplatser) inte får ta med barnvagnen ända till gaten, utan måste checkas in som specialbagage innan säkerhetskontrollen. Har läst om Air shells som ska vara bra att transportera vagnen i, men det är inte ultimat för vår del eftersom uthyrningen är på en annan terminal. Har även hört ryktas om barnvagnspåsar man ska kunna köpa...? Vill helst inte bara lämna in den som den är, utan skydd. Vi reser med AirBerlin.
    Har någon några erfarenheter av att resa med barnvagn från Arlanda? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Checka in barnvagn på Arlanda?
  • minerva123

Vi har flugit 2 gånger från Arlanda med barnvagn och den skall checkas i som specialbagage innan säkerhetskontrollen, ja. Dock finns lånevagnar (typ paraplyvagnar) som man får ta ända fram till gaten. Ett mindre barn tas ju lättast i bärsele. Vi har en Stokke Pram Pack (funkar för alla vagnmodller, inte bara Stokkes) som vi är supernöjda med. Barnvagnen går ju gratis och man kan ju smyga ner en hel del i varukorgen vilket är en fördel (inga småsaker dock eftersom de kan trilla ut, men typ blöjpaket, plastpåse med kängor och andra större grejor går bra). En Pram Pack går bra att sälja vidare sedan när man är klar med den.

• erviso

Ja, prampack verkar jättebra, tack för tipset! Kruxet är att vi inte är ute i god tid alls, så vi hinner inte kolla på det.
    Blir nog så att vi kör på airshell ändå, vi får vara på flygplatsen i mycket god tid helt enkelt, så vi hinner vandra mellan terminalerna.

• Carambolan

Det är ju inte särskilt långt mellan terminalerna på Arlanda :) Har inte använt airshell till barnvagn men däremot till cykel och det funkade toppen.

• Dixie
    minerva123 skrev 2016-09-01 22:24:04 följande:

Vi har flugit 2 gånger från Arlanda med barnvagn och den skall checkas i som specialbagage innan säkerhetskontrollen, ja. Dock finns lånevagnar (typ paraplyvagnar) som man får ta ända fram till gaten. Ett mindre barn tas ju lättast i bärsele. Vi har en Stokke Pram Pack (funkar för alla vagnmodller, inte bara Stokkes) som vi är supernöjda med. Barnvagnen går ju gratis och man kan ju smyga ner en hel del i varukorgen vilket är en fördel (inga småsaker dock eftersom de kan trilla ut, men typ blöjpaket, plastpåse med kängor och andra större grejor går bra). En Pram Pack går bra att sälja vidare sedan när man är klar med den.

nja, det beror ju på vem man flyger med - det är inte alltid barnvagnen är gratis!
  • Anonym (nn)
    Dixie skrev 2016-09-02 19:17:59 följande:

nja, det beror ju på vem man flyger med - det är inte alltid barnvagnen är gratis!

Aha, okej, tack för rättelsen! Det visste jag inte! Betalar man per kolli eller per vikt då? För om priset är fast oavsett hur mycket vagnen väger så kan man fortfarande passa på att packa de tyngsta grejerna i varukorgen...
  • minerva123
    Anonym (nn) skrev 2016-09-02 20:48:00 följande:

Aha, okej, tack för rättelsen! Det visste jag inte! Betalar man per kolli eller per vikt då? För om priset är fast oavsett hur mycket vagnen väger så kan man fortfarande passa på att packa de tyngsta grejerna i varukorgen...

Förlåt, var inte meningen att bli anonym, skumt!
  • Dixie
    Anonym (nn) skrev 2016-09-02 20:48:00 följande:

När vi flög med SAS nu i våras så räknades vagnen som ett av våra bagage, vet dock inte om samma maxvikt gäller för vagn som "vanliga" väskor.
  • mia maria

Jag har flugit med Air Berlin med barnvagn o den kostade ingenting - var dock ca fyra år sedan.
    Det brukar dock stå på flygbolagets hemsida vad som gäller för barnvagn

Jag har köpt plastpåse vid incheckningsdisken för ca 25:-, o den har jag kunnat använda flera ggr.

• erviso

Nu gjorde vi så att vi hyrde air shell i terminal 5, tog sedan bara nån kvart att promenera till terminal 2 (där Air Berlin avgår). Det var jättesmidigt att packa ner vagnen och checka in som specialbagage (vi hade dottern i sele till gaten), sedan hämtade vi den på bagagebandet på Tegel. Rekommenderar!

Nu får vi se hur vi ska göra med air shellen på väg hem bara, eftersom man tydligen tar med vagnen hela vägen till gaten på Tegel...

Svar på tråden Checka in barnvagn på Arlanda?