• AnnaHelenaS

Kan man få bruttolöneavdrag för vård utomlands?

Godkänner Skatteverket äggdonation/IVF när den görs utomlands?
    Jag är +43 och får inte hjälp i Sverige.
    Min arbetsgivare är positivt inställd till bruttolöneavdrag men vill ha ok från Skatteverket på detta.
    Har väldigt svårt att få prata med någon på Skatteverket som vet något om detta. Blir kringkopplad om jag ens kommer fram.

Någon som vet/har erfarenhet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-12 22:28
    Ja, nu har jag äntligen fått svar från Skatteverket.
    De accepterar utländska kliniker. Och ålder verkar inte vara något problem.

Bruttolöneavdrag kan man få om man har en arbetsgivare som accepterar att dra av kostnaden för tex IVF-behandlingen på din (och din partners) lön innan skatt. Då betalar man alltså inte skatt på den delen av lönen och man "tjänar" mellan 30 och 50% beroende på hur mycket man har i lön.
    För en äggdonation som kostar 70 000kr kan besparingen bli 10 500 (vid 30%skatt) +14 000 (vid 50%skatt). I slutändan betalar man då 45 500kr.
    Arbetsgivaren tjänar ca 5 % på detta eftersom de beskattas på ett annat sätt. Men det är helt upp till arbetsgivaren om de vill gå med på detta.

Detta blir ju aktuellt när man är över 42 och Landstinget och Försäkringskassan inte hjälper till längre.

• Svar på tråden Kan man få bruttolöneavdrag för vård utomlands?
  • Wonderstruck

Vi har utnyttjat detta två gånger efter behandlingar i Riga. Har inte varit några problem.

Lycka till!

• Wonderstruck

Som jag förstått det är det viktigt att fakturan går till din arbetsgivare. Det går inte att betala själv och göra avdraget i efterhand.

• AnnaHelenaS

Ok, Hur gjorde du med de undersökningar, vul mm som gjordes i Sverige?

Jag har varit på många vul då min slemhinna är för tjock och ojämn????

Vi har oxå bestämt oss för Riga (Ava)

• Wonderstruck

Har inte gjort något avdrag för undersökningar i Sverige. Orkade inte krångla med kliniken om det. Mediciner som du köper i Riga (om du gör det) fick man inte göra avdrag för. Det var ganska segt att få till betalningen med riga. Först tjatade jag flera gånger och tillslut kom det en faktura som skulle vara betald 2 dagar senare. Det löste sig men kändes onödigt.

Svar på tråden Kan man få bruttolöneavdrag för vård utomlands?