• Ensammamma2016

Orolig! Bebis skakar i sömnen...

Min bebis, som nu är 7 månader, skakar med hela kroppen när han ska somna. Det varar i några sekunder men om jag väcker honom så slutar det. Jag har tagit upp det med vår BVC läkare som baserat på min beskrivning inte kan fastställa något men inte heller tror att det är någon fara. Men det gör mig jätteorolig!!! Någon som känner igen detta och vet vad det beror på?

• Svar på tråden Orolig! Bebis skakar i sömnen...
  • syntharen

Jag vet inte riktigt hur du menar men eftersom det bara varar några sekunder är det nog ingen fara. Kanske kissar han precis när han somnar. Då brukar många bebisar skaka till lite.

• Fia 28

Både syrran och sambon får muskelryckningar när de somnar. Kan de vara något sådant?

• Ensammamma2016

Tack för era tankar och tips! Att filma fick vi som tips från sköterskan på BVC inför läkarbesöket men det var väldigt svårt att fånga rättvisande på film, tyvärr.

Det är mer än en ryckning, sådan som man själv kan ha när man drömmer att man ramlar i en trapp typ :)

Skulle kunna vara att han kissar, hoppas på något sådant!

• Lialie

Hej!

Det låter precis som min pojke (nu 8 månader) haft av och till sedan han var någon månad. Några sekunder, precis vid insomnandet, när han ammas till sömns darrar han och skakar, mest i huvudet. . Läste själv om något som heter" benign myoclonus infancy" som stämmer in på symtomen. Finns mest info på engelska om det men om jag har förstått det rätt så är detta helt ofarligt o växer gradvis bort. Vår läkare sa att så länge det inte tilltar o om han går att väcka är det inget att oroa sig för. Epileptiska anfall kan man inte väckas ur. Så länge han utvecklas helt normalt för övrigt behövde vi inte återkomma, sa hon.

Hoppas du slipper oroa dig mer.

• Ensammamma2016
    Lialie skrev 2016-08-30 13:46:03 följande:

Hej!

Det låter precis som min pojke (nu 8 månader) haft av och till sedan han var någon månad. Några sekunder, precis vid insomnandet, när han ammas till sömns darrar han och skakar, mest i huvudet. . Läste själv om något som heter" benign myoclonus infancy" som stämmer in på symtomen. Finns mest info på engelska om det men om jag har förstått det rätt så är detta helt ofarligt o växer gradvis bort. Vår läkare sa att så länge det inte tilltar o om han går att väcka är det inget att oroa sig för. Epileptiska anfall kan man inte väckas ur. Så länge han utvecklas helt normalt för övrigt behövde vi inte återkomma, sa hon.

Hoppas du slipper oroa dig mer.

Tack! Ska genast läsa på om detta :)
  • Anonym (UD)

Hej! Min son var 3 månader när han började få detta. Nu är han 5 månader. Jag har pratat med BVC de sa exakt samma sak till mig. Det ökade med tiden så jag fick tid till barnkliniken ska se vad de säger men det stämmer in på (benign myoclonus infancy) jag har provat mig extremt mycket.  Tur att jag fick syn på detta inlägg 

• Anonym (UD)
    Anonym (UD) skrev 2023-11-12 15:26:09 följande:

Hej! Min son var 3 månader när han började få detta. Nu är han 5 månader. Jag har pratat med BVC de sa exakt samma sak till mig. Det ökade med tiden så jag fick tid till barnkliniken ska se vad de säger men det stämmer in på (benign myoclonus infancy) jag har orovat mig extremt mycket.  Tur att jag fick syn på detta inlägg 

Svar på tråden Orolig! Bebis skakar i sömnen...