• gravid2016hoppas

snälla hjälp med dela lån hus fråga...

Hej,

Jag har en sambo som också är pappan till mitt barn och det i magen. Vi har bott i ett hus 3 år som jag köpte själv ( för han hade inga pengar)

Jag har även sparat pengar och fått ett arv.

Han är ordentlig, jobbar heltid osv men har inga "pengar över".

Vi vill köpa ett hus tillsammans.

Låt säga att jag har 500 000 och han har inget,
    Vi vill köpa ett boende gemensamt och äga hälften var på lika vilkor.

Hur tänker ni?

Låt säga nytt boende kostar 3500 000.
    Kan vi då gå i med min kontantinsats men att han liksom lånar mer på banken för att betala mig 250 000:- som att han lånar det av mig?

Så i slutändan på något sätt äger vi lika mycket, men jag har antingen fått pengar i "handen" som jag kan sätta på annat bankkonto ( av sambon som tagit högre lån) eller att vi äger lika stor del och tar lika stor del av vinsten sedan och köper allt till huset ihop tex renoveringar men han betalar större del av boendet för jag gick in med pengar... Eller hur gör man?

Tacksam för all hjälp, inga påhopp eller så utan rent konkret vad brukar man göra.?

• Svar på tråden snälla hjälp med dela lån hus fråga...
  • puman76

Det enklaste är nog att be en jurist om hjälp att skriva ett skuldebrev. Så har jag och sambon gjort då jag hade en bostadsrätt som jag sålde när vi köpte hus tillsammans.

• Ann-Louise

Vi har också skrivit ett skuldebrev med hjälp av en jurist. Vi äger hälften var av vårt hus men då huset säljs kommer sambon att få ut mer pengar än mig som motsvarar det han satte in då vi köpte det. Skulle vi sälja med förlust blir jag skyldig honom pengar.

• infochristina

Fär sambon överhuvudtaget lån . Banken kommer säkert ställa frågor varför han inte har något sparande

• gravid2016hoppas

Det är det jag menar.. Kan vi gå in med min trygghet, alltså mina pengar men änfå göra avtal att jag har mindre lån eller ska han tex ta ett privat annat lån för att "låna sin kontantinsats" av mig?
    Sen går vi in med samma kontantinsats och äger hälften var? Men jag får pengar till min bank?

• Vinterankan

Det är klart ni Ian skriva avtal med varandra. Det jag skulle gjort om jag var i samma situation skulle vara att skriva avtal på att jag får tillbaka pengarna när huset säljs.

Alltså lägga in pengarna i huset vilket är till nytta för både dig och honom i minskade räntekostnader. Sedan om huset säljs först betala av lånen, sedan få mina 500 000 och sedan dela lika på ev vinst som blir över det. Och om det var en förlustaffär så att huset såldes för typ lånen + 300 000 så skulle jag ta den smällen.

Sedan kan man ju fundera på om man skulle räkna upp de 500 000 med inflationen eller inte. Jag skulle inte göra det, men det är ju fullt rimligt.

Mycket i detta tycker jag beror på hur länge man varit tillsammans, vad man är beredd att "förlora" till den andre och hur ens ekonomiska situation som ensamstående skulle se ut (dvs hur beroende skulle man vara av de där pengarna om man separerade) och även om man har barn tillsammans.

Men det är som sagt hur jag skulle göra, du måste ju göra det som känns rätt för dig. Viktigt är ju att ingen känner sig utnyttjad av den andra.

• gravid2016hoppas

Så han som inte har en krona på banken ska egentligen bara gå in och bo billigt och sen tjäna massa pengar när der säljs ? ( man tjänar ju pengar om man lägger in pengar annars hade vi ju aldrig kunnat tjäna pengarna)

Tycker det är orimligt faktiskt.::

Antingen får jag mer på vinsten eller så får han låna mer men ändå äga lika? Dvs låna delvis av mig kan man ju säga?

• Vinterankan
    gravid2016hoppas skrev 2016-08-31 17:30:03 följande:

Så han som inte har en krona på banken ska egentligen bara gå in och bo billigt och sen tjäna massa pengar när der säljs ? ( man tjänar ju pengar om man lägger in pengar annars hade vi ju aldrig kunnat tjäna pengarna)

Antingen får jag mer på vinsten eller så får han låna mer men ändå äga lika? Dvs låna delvis av mig kan man ju säga?

Det är ju som sagt upp till dig att bedöma vad du tycker är rimligt. Jag och min sambo har liknande inkomster och bidrar lika mycket till hemmet. Jag kommer däremot från en familj med ler pengar (inte rika, men så att man fått lite arv och tyvärr får mer i framtiden också).

Vi har varit tillsammans länge och har barn och för mig är det självklart att lägga in mina pengar i det gemensamma utan att få något extra för det. Hade det varit större summor (typ 500 000 och uppåt) hade jag nog känt att jag vill ha tillbaka det om det skiter sig, men inte med ränta eller inflationen utan bara samma belopp. Summor under det är jag beredd att satsa på vår familj och förlora.
  • Noname00
    gravid2016hoppas skrev 2016-08-31 17:30:03 följande:
    Vad spelar det för roll om ni båda bor billigt när ni ändå ska dela på driftskostnderna.
    Vad du tjänar på en försäljning har inget med att göra vad du erlägger kontant.
  • AnnnaJohannna

skriv ett skulder brev på banken, ska bevittnas. Så gör alla sambopar som köper ngt stort tillsammans. Låt dej inte luras av förälskelsen...

Svar på tråden snälla hjälp med dela lån hus fråga...