Hur mkt ska man ställa upp och hjälpa exet med barnet på hans veckor/helger?
Jag och mitt ex har en son på 8 år. Vi är separerade sedan 7 år. Han jobbar inom vården och dom helger han är barnfri så jobbar han mer eller mindre från morgon till kväll hela helgen, vilket innebär att han har dåliga möjligheter att hitta på nåt då. Jag jobbar i butik, och jobbar mina barnfria lördagar. Så jag har hela lördag em, kväll och hela söndagen ledig när jag är barnfri. Brukar då passa på att göra sånt som inte går att göra när jag har sonen (fara på dans, gå på bio med vänner, festa, osv osv), men ganska ofta är jag ändå bara hemma på mina barnfria helger.
Nu händer det nån gång ibland att sonens pappa frågar mig om jag kan ha han på lördagen för han ska på fest. Nu till helgen har jag tex fått den frågan. Absolut om jag hade varit planlös. MEN för en gångs skull så har jag planer på lördag, och nu var det längesen jag var ut på nåt och skulle verkligen behöva det.
Fick dåligt samvete när jag förklarade för honom att jag redan har planer. Borde jag ställa in mina planer och ta sonen på lördag så han får gå på fest? Jag har i stort sett aldrig frågat honom om han kan ta sonen på sin barnfria vecka, utan jag ser det som att mina barnveckor så har jag ingen möjlighet att hitta på saker där jag inte kan ha med sonen, och jag trivs ganska bra med att ha den strukturen. Har typ aldrig haft barnvakt av nån annan heller för att jag velat ut på nåt när sonen är hos mig.