• EMaria82

Deltid, semester och föräldrapenning?

Under 4 månader framöver är tanken att jag ska jobba 2 dagar/vecka, dvs 40%.

Barnet är över 1 år så jag måste fylla ut med föräldradagar för att skydda sgi.

Men jag skulle vilja ta en semesterdag varje vecka som jag har sparat.

Exempel: måndag - semester, tisdag - jobb, onsdag - jobb, torsdag - FP fredag - FB

Någon som vet ifall detta är möjligt? Behöver jag på något sätt "anmäla" att jag jobbar 60% istället för 40% då?

Tack :)

• Svar på tråden Deltid, semester och föräldrapenning?
  • Kerubmamman

Det är möjligt om din arbetsgivare godkänner det. Föräldrapenningen ska sökas minst två månader i förväg. Semestern behöver de inte heller godkänna, det beror på verksamheten osv. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • pigglet

Rent teoretiskt, visst är det möjligt. Du anger till försäkringskassan att du jobbar 60%, det är ju den tid som du får lön för. Du kommer ju bara vara föräldraledig 40%.
    Blir lite osäker, men visst finns det en ruta i ansökan där det står typ "Har du arbetat något under perioden" eller liknande? Fanns tidigare i alla fall. Där skrev jag att jag arbetat alla dagar jag inte ansökt om fp för.

• EMaria82

Tack för svar!

Från FK räckte det att bocka i rutan att jag jobbar resterande tid.

Ska höra med min arbetsgivare ang. semesterdagar!

• Anonym (Ellen)

Det du ska tänka på är att du förmodligen kommer att få kvotberäknad semester.
    Eftersom du inte jobbar 5 dagar per vecka så räknas kvoten på det antal dagar per vecka då du är schemalagd.

Så om vi säger att du är i tjänst och är schemalagd tre dagar per vecka så får du kvoten 1,66. Det kommer alltså att dras 1,66 semesterdagar per dag som du tar ut. Inte 1 som när du arbetar i vanliga fall.
    Kolla gärna med din chef eller med ditt lönekontor. Men bara så att du tänker på det, för då kommer dagarna kanske inte att räcka så länge som du hade räknat med.

Svar på tråden Deltid, semester och föräldrapenning?