• Preggo151220

Föräldrapenning

Hejsan. Jag har ett barn på 8 månader som jag tar ut mammapenning för cirka 25-30 dagar i månaden. Nu ska jag och min man skilja oss och han vill ha dottern varannan vecka hur blir de då med föräldrapenning och dagar? Kan jag ansöka om dom dagArna jag inte har henne? Är inte så insatt i detta.

• Svar på tråden Föräldrapenning
  • Anonym (S)

Nej. Du ska vara med ditt barn för att få ta ut dagarna.

• Preggo151220

Misstänkte detta. Så exakt dom dagarna jag har henne så kan jag kryssa i föräldrapenningen när jag ansöker ??

Anonym (S) skrev 2016-08-27 17:44:16 följande:

Nej. Du ska vara med ditt barn för att få ta ut dagarna.

• MajaVira

Du kan bara ansöka om föräldrapenning de dagar hon är hos dig. Men ska ni verkligen ha varannan vecka för ett barn som bara är 8 månader? Det låter som en riktigt dålig ide...

• Preggo151220
    MajaVira skrev 2016-08-27 17:55:40 följande:

Du kan bara ansöka om föräldrapenning de dagar hon är hos dig. Men ska ni verkligen ha varannan vecka för ett barn som bara är 8 månader? Det låter som en riktigt dålig ide...

Dålig ide jag vet men inte min ide de är han som envisas. Jag vill ju givetvis ha henne hos mig på veckorna och han någon enstaka helg men de gick han inte med på.
  • Carambolan

Att han bara har "någon enstaka helg" låter också som en kass idé. Det viktiga är ju att ni båda får tid med barnet men att ingen av er är borta en hel vecka i streck. Kan ni ha varannan dag?

• Preggo151220

De vet jag också men vi hade givetvis tänkt att besöka varandra under tiden. Nej varannan dag går inte då vi nu bor flera mil ifrån varandra och jag har inget körkort heller.

Carambolan skrev 2016-08-27 18:01:24 följande:

Att han bara har "någon enstaka helg" låter också som en kass idé. Det viktiga är ju att ni båda får tid med barnet men att ingen av er är borta en hel vecka i streck. Kan ni ha varannan dag?

• AnkiC

Ja du ansöker om fl-dagar då du är med barnet. Ni bör söka hjälp hos familjerätten för att få råd vad som är bäst för barnet vad gäller vårdnaden.

• pigglet

Tänker på en annan sak också - om du har tagit ut 25-30 dagar/månad hittills så är väl dina dagar slut när som helst. Om pappan inte ger bort av sina dagar så kommer du inte kunna ansöka om någon föräldrapenning alls.

• Preggo151220

Jag har fått hans dagar så jag har gott om dagar kvar.

pigglet skrev 2016-08-28 14:21:06 följande:

Tänker på en annan sak också - om du har tagit ut 25-30 dagar/månad hittills så är väl dina dagar slut när som helst. Om pappan inte ger bort av sina dagar så kommer du inte kunna ansöka om någon föräldrapenning alls.

Svar på tråden Föräldrapenning