• Sael

rädd att det kan missuppfattas

hej

(lång historia kort)

det är så att jag sedan en längre tid tillbaka ca(3-4mån) inbillar mig saker o ting eller vet ej om jag är paranoid!

efter allt man läser idag på media om vad som händer i världen har gjort mig extrem rädd. jag är t.o.m rädd att åka in till stan. tror att allt ska hända mig. jag har fått för mig att jag (tror att jag) stirrar på folk och att folk kan p.g.a det göra mig illa? jag kollar ut mins 100 ggr  genom fönstret, stirra på folk.

innan semestern så va jag på stan med min man och min dotter. jag kunde inte sluta glo på en kille (inte för att han va snygg) men jag fick för mig att han ville mig illa. nu är jag rädd att han ska hitta min bostad o göra nått? ( tror/inbillar)mig att han tog illa upp för att jag stirra på honom och att han t.o.m gick bakom mig

hjälp mig börjar jag bli knäpp? eller ska jag sluta läsa all skit på media etc. rädd att han kan göra mig nått.

• Svar på tråden rädd att det kan missuppfattas
  • Anonym (qq)

låter som om du kan ha nytta av stöd från en psykolog? Har du ringt till vårdcentralen och berättat hur det känns? De kan slussa dig vidare

• KarinMedK

Om du har en podcast-spelare, så leta rätt på programmet "Invisibilia" (från radiostationen NPR)  och det första avsnittet "Hidden thoughts" som handlar just om tvångstankar. Det kommer inte vara en lösning, men det kommer ge dig lite mer förståelse om vad som händer i din hjärna och antingen ge dig ro att komma vidare själv, eller söka hjälp.

Jag hörde avsnittet nu i veckan och tyckte verkligen det var bra.

Sedan får du gärna skriva i tråden vad du tyckte, jag följer den nu. :)

• Sael

ja jag har gått till en psykolog och visst det kan hjälpa mig för ett tag men sen börjar det igen efter några dagar. usch jag låter så löjlig men jag vet inte varför dessa tankar gör mig så rädd. bara för att man stirrar på folk.  tack för ditt svar=)

Svar på tråden rädd att det kan missuppfattas