• skit01

Studera med acne :(

Jag är en tjej som tycker det är viktigt att se fräsch ut , speciellt i ansiktet, och att göra ett bra intryck . För folk dömer . Inte alla men väldigt många. 
    Är jätte svårt att ha självförtroende .  

Jag ska börja studera men det är så att jag lider av acne . Det har tyvärr blossat upp nu såklart. Det är väl stressen . Jag kommer komma dit med acne och rodnad i HELA ansiktet. Det ser så otrevligt ut . Och det gör dessutom ont .

Smink irriterar och gör det värre , använder mineralsmink , tikei, men det äts upp av flottigheten under dagen + att det torkar ut huden jättemycket som skapar mer finnar. Fuktkrämer tål jag ej och jag är allergisk mot det mesta

Hur ser ni på folk som kommer till högskolan med massa stora finnar, rödflammighet , flottig osv? 
    Ni som har detta , hur hanterar ni det? 

Under dagen när jag är lite stressad på tex skola , jobb osv så efter nån timma är ansiktet helt täckt av flott och jag är jätteröd och det kan även komma helt nya finnar under dagen. 

Detta låter som ett banalt problem och att jag är utseendefixerad som bryr mig . Acnen har gjort att mitt självförtroende är i botten. Jag känner mig smutsig och jag är rädd att folk tror att jag inte sköter min hygien eller inte tar hand om mitt utseende.

Jag är en hälsosam person, mediterar, äter nyttigt & tränar . Har tagit bort gluten från min kost sen 1 år tillbaka.

Min acne är av en sån sort att medicin ej hjälper . Varken tabletter eller krämer. Har fått rådet att försöka acceptera läget .
  • Svar på tråden Studera med acne :(
  • Birgitta02

Du säger att medicin inte hjälper. Har du varit hos läkare? Då menar jag en dermatolog på hudkliniken på sjukhus. Det FINNS mediciner för svår acne. Och forskningen har kommit ganska långt.

• skit01

Ja, har gått hos hudläkare sedan tonåren fram till vuxen ålder. 

Har som sagt fått råd att försöka acceptera läget och vänta ut tills det försvinner av sig själv. Men det kan sitta i tyvärr ända tills man är i klimakteriet . 

• skit01

Acnen är inte tillräckligt svår för att jag ska få roaccutan, det ges bara i riktigt svåra fall

• Birgitta02
    skit01 skrev 2016-08-25 10:17:33 följande:
    Ja, har gått hos hudläkare sedan tonåren fram till vuxen ålder. 

Har som sagt fått råd att försöka acceptera läget och vänta ut tills det försvinner av sig själv. Men det kan sitta i tyvärr ända tills man är i klimakteriet . 
    Aj då.
    Min son hade en riktigt otäck acne tills han var 21. Det var finnar på finnarna och hans ansikte var nästan lila. Jag led mer av det än han gjorde faktiskt. Han försökte med mediciner, men det hjälpte inte honom heller. Dock försvann de plötsligt under ett halvår. Finnarna bara försvann! Det viktiga är att aldrig nånsin klämma eftersom det blir ärriga gropar efteråt som följer resten av livet. Min grabb har idag ett fint slätt ansikte (han är 32) och vi har alltså inte sett röken av acne på tio år.

Det finns hopp för dig med :)
  • Fia 28
    skit01 skrev 2016-08-25 10:18:26 följande:

Acnen är inte tillräckligt svår för att jag ska få roaccutan, det ges bara i riktigt svåra fall

Det stämmer inte. Jag hade inte speciellt svår akne och jag fick roaccutan. Däremot fick jag alla biverkningar man kan få av medicinen och fick avbryta och skulle aldrig ta den igen. 

Har du testat höga doser av B5-vitamin? Det gjorde iaf underverk för mej. 
  • silhuett

Förra hösten påbörjade jag en ny utbildning och kände likadant. Under sommaren innan skolstart började jag äta B5-vitamintillskott, för att testa om det kunde förbättra hyn (efter att ha läst en massa positiva recensioner).

Jag hade ganska låga förhoppningar på naturläkemedel och liknande, men efter några månader var jag i princip finn-fri! Har fortsatt med dessa vitaminer sen dess, och har blivit så van vid att slippa finnar att jag inte längre sminkar mig. Det är en sån befrielse!

Nu den här sommaren har ekonomin varit knaper så jag har inte ätit mycket vitaminer, och finnarna börjar återvända. Det är först då man inser hur hjälpt man faktiskt har blivit. Dags att fylla upp förrådet igen.

• skit01

ajdå stackare! 
    Skönt att det försvann!
    Jag har inte så många stora finnar. Mer små finnar som ger ett knottrigt intryck och en grov ansiktshud. Hakan däremot är  täckt av finnar och det är där det ömmar. 
    Mitt största  problem är nog rödheten som gör att det ser värre ut än vad det är + flottighet .

• skit01

Är det Clearly Gone som du äter eller köper du vitamin b 5 på hälsokosten?

• skit01

Har du fått biverkningar av de från VEKK?

har läst att man kan tappa håret vid höga doser vitamin b5

Svar på tråden Studera med acne :(