• drottningbron

Luktminnen

Har tänkt mycket på det här med lukt och minne. Luktade på en tvål med rosdoft i affären för ett tag sen, och fick jättestark flashback till barndomen, fast liksom vagt, som att kroppen mindes mer än hjärnan. Vad är era starkaste luktminnen? Tror ni man kan hitta bortglömda minnen med hjälp av lukt?

• Svar på tråden Luktminnen
  • IsDimma

Tror definitivt att man kan hitta minnen med hjälp av lukten. Lukten är vårt allra, allra starkaste minne.

• gogogagarin

Varje gång jag går på en viss gata minns jag en ganska stickande svårbeskrivbar doft som kom från en karamell/chokladfabrik trots att fabriken är borta sedan länge.

• nnnnnnnn

Vissa doftljus luktar som björnklister, då minns jag hur lyxigt det kändes att få fram björnklister på bänken i skolan, en alldeles egen, med den fina lilla röda spaden...

• Aniiee

Som IsDimma skrev, lukt är den starkaste triggern för minnen vi har. Vi kan absolut minnas saker vi trodde vi glömt pga en lukt, och vi förknippar saker mycket starkt med deras lukter. Fundera själv. Är inte nästan varenda viktiga minne du har också en lukt? Om du tänker efter.....

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Tihi

Chrome påminner mig än idag 15-20 år senare om min dåvarande pojkvän. Det räcker med att någon går förbi mig med samma doft så slungas jag tillbaka till tiden med honom. Drömmer

Jag har läst nånstans att doft är vårt starkaste minne så man kanske borde skaffa en parfym man alltid använder så att alla närstående tänker på en när dom känner just den doften. Solig

• Katarina Bure

Jag får ofta luktminnen av personers kroppslukt och funderar på hur praktisk den här funktionen är när det ibland är helt andra personer som utlöser minnet än de jag då minns..Obestämd Förstår ni vad jag menar? 

Har någon läst eller hört något om varför minnet funkar såhär?

• Saevel

Jag har ibland märkt att min egen kroppslukt liksom "anpassas" efter personen jag är tillsammans med. Som att våra kroppsdofter smälter ihop och blir samma. När jag först märkte detta trodde jag att det handlade om bara den personen jag var tillsammans med då, att våra kroppsdofter var väldigt lika varandra, men över åren har jag märkt att det här händer med alla jag är tillsammans med (kanske extra mycket när jag är väldigt kär?). Vet inte om det är något kemiskt/fysiskt eller rent psykologiskt. Det låter kanske konstigt det här, men är det någon annan som upplevt samma?

• Anonym (anonymis)
    Aniiee skrev 2016-08-24 15:40:03 följande:

Som IsDimma skrev, lukt är den starkaste triggern för minnen vi har. Vi kan absolut minnas saker vi trodde vi glömt pga en lukt, och vi förknippar saker mycket starkt med deras lukter. Fundera själv. Är inte nästan varenda viktiga minne du har också en lukt? Om du tänker efter.....

hur vet du det här? 
  • flygrl
    Saevel skrev 2016-08-24 17:44:39 följande:

Jag har ibland märkt att min egen kroppslukt liksom "anpassas" efter personen jag är tillsammans med. Som att våra kroppsdofter smälter ihop och blir samma. När jag först märkte detta trodde jag att det handlade om bara den personen jag var tillsammans med då, att våra kroppsdofter var väldigt lika varandra, men över åren har jag märkt att det här händer med alla jag är tillsammans med (kanske extra mycket när jag är väldigt kär?). Vet inte om det är något kemiskt/fysiskt eller rent psykologiskt. Det låter kanske konstigt det här, men är det någon annan som upplevt samma?

Kan ju va flera faktorer som samverkar. En basic grej e ju vi påverkas av va vi äter & vilka hygien produkter vi använder så om man lever ihop äter man väl ofta samma mat och använder iaf vissa hygien produkter gemensamt som tex tvål.

Även tvättmedlen & ev skölj medel påverkar väl kroppsdoften. Man anpassar sig till varandra & påverkar varandra på många sätt. :)
  • drottningbron
    Katarina Bure skrev 2016-08-24 17:19:55 följande:

Jag får ofta luktminnen av personers kroppslukt och funderar på hur praktisk den här funktionen är när det ibland är helt andra personer som utlöser minnet än de jag då minns..Obestämd Förstår ni vad jag menar? 

Har någon läst eller hört något om varför minnet funkar såhär?

Får du alltså känslor för personer som är kopplade till andra personer? Låter ju sjukt intressant. Kan du inte ge ett exempel?
  • drottningbron
    Saevel skrev 2016-08-24 17:44:39 följande:

Ballt! Alltså jag tänker att man väl smälter ihop till en lukt när man börjar bo ihop och sådär, men det är ju en lukt man inte själv känner, den där egna hemmalukten.
  • Katarina Bure
    drottningbron skrev 2016-08-25 09:42:40 följande:
    Får du alltså känslor för personer som är kopplade till andra personer? Låter ju sjukt intressant. Kan du inte ge ett exempel?
    Jo men känslor kopplade till minnen kanske o det kan vara förvirrande. Som när en älskare luktar som en gammal vän från skolan eller så. 
  • Aniiee
    Anonym (anonymis) skrev 2016-08-24 20:58:38 följande:
    hur vet du det här? 
    Citerar en vetenskapsman: Science, bitches. It WORKS.

Finns gott om forskning i ämnet. Gå in på pubmed och sök runt lite. 
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Katarina Bure
    Aniiee skrev 2016-08-25 13:33:01 följande:
    Citerar en vetenskapsman: Science, bitches. It WORKS.

Finns gott om forskning i ämnet. Gå in på pubmed och sök runt lite. 
    Berätta gärna mera!! Tycket att det här är så spännandde 
Svar på tråden Luktminnen