• mammalovis

Hur mycket kläder behöver 1-3-åringar som börjat förskolan?

Efter två flickor har vi nu en pojke som ska börja förskolan. Tjejerna har haft mycket kläder då vi fått ärva samt har tvättid en gång i veckan och haft mycket olyckor, men grabben har ju inte så mycket känns det som när vi rensade ut det rosa, kjolar och klänningar.

Så hur mycket kläder har era pojkar t ex långa och kortärmade t-shirts, mysbyxor, jeans, andra byxor? Hur mycket extrakläder har ni på förskolan? Förutsättningen är tvättid en gång i veckan. Hur tänker ni färgmässigt när ni handlar kläder?

• Svar på tråden Hur mycket kläder behöver 1-3-åringar som börjat förskolan?
  • Amanda84

Min son har precis börjat förskola och han har inte särskilt mycket kläder. Jag har sett lite till hur barnen på mitt jobb (på förskola) har vad gäller extrakläder och utgått ifrån det. Just nu har vi lagt två tröjor, två byxor och två par strumpor där och sedan tänker jag att man får väl helt enkelt kolla varje dag om det behöver kompletteras. Nu har inte min son slutat med blöja än, så då behövs det inte mer kläder, resonerar jag. När det väl är dags, så får man väl helt enkelt lägga dit bra mycket fler byxor och strumpor. Jag antar att man nog ganska snabbt kommer att märka hur mycket som går åt.

Vår son har i stort sett bara skjortor (varje tröja som skall träs över huvudet är en onödig kamp som vi gav upp för länge sedan) och sammanlagt har han nog bara 8 skjortor, när jag tänker efter, vilket är ganska lite när vi, liksom du, bara har möjlighet att tvätta en gång i veckan. Samtidigt så byter ju inte förskolepersonalen kläder på barnet om det bara blir en fläck, utan endast om kläderna är blöta. Han äger lika många par byxor och dessa måste garanterat kompletteras när potträningen går lite bättre än vad den gör nu.

Färgmässigt så har vi alltid utgått från att i stort sett varje tröja (skjorta) skall passa till alla byxor. Det har resulterat i att han i princip bara har olika varianter av mörkblå byxor (jeans, manchester, mjukisjeans) samt något enstaka svarta/grå byxor. Ett par mönstrade byxor i fina färger har han, men dessa använder han aldrig eftersom de inte matchar med någon av hans randiga/rutiga skjortor, vilket de flesta faktiskt är. De byxorna hamnade faktiskt bland extrakläderna på förskolan, eftersom han aldrig använder dem hemma. (Min man konstaterade med ett leende att vår son en dag kommer att komma hem och se ut som en clown med prickiga pösbyxor till rutig skjorta i helt avvikande färg, men ja, så får det väl helt enkelt vara så.)

• tulip79

Min son (snart 5 år) o dotter (2,5 år) har samma mängd kläder på förskolan. De har 2 par långbyxor, 2 par kalsonger (dottern har blöja), 2 långärmade, 1 t-shirt, 2 par strumpor. Varsitt regnställ, varsin fleece jacka, varsin vanlig jacka, varit par gympaskor o

Handlar klara och starka färger när det gäller tröja och jacka till sonen då han tidigare fått för sig att springa iväg i t.ex affärer (när han var mindre). Han får gärna röda kläder för de syns bra. För övrigt har vi ärvt kläder i mängder av grannkillen och de är mest i blått/mörkblått/grått/svart. Dottern ärver sonens kläder även vi kompletterar hennes garderob något med klänningar o dylikt.

• Hi5

Mina har haft rena kläder varje dag, förutom tjocktröja och ytterkläder.

Lägg till det några finkläder och så extrakläder.

Totalt 10 par byxor, 10 mjuka tröjor med kort eller lång ärm, 5 tjocktröjor.

10 par strumpor, 10 kalsonger.

1 par gummistövlar

1 par jympaskor/kängor/vinterstövlar

1 overall

2 jackor

1 regnställ

På dagis:

Ett helt ombyte ink tjocktröja

Tre par strumpor och kalsonger

Från 6 år så behövs bara fem par byxor

Fortfarande ett komplett ombyte på förskolan

Två par strumpor och kalsonger.

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Hi5

Kan tillägga att det bara varit Lindex mjukisbrallor i velour utan fickor som gällt, i alla färger.

Inga jeans förrän i förskolan, då kan man få känna sig lite stor :)

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Carambolan

Min treåring har typ 7 par byxor och 3 par shorts, 10 kalsonger, 10 strumpor, 10 långärmade tröjor/shortor, 7 kortärmade tröjor, två tjocktröjor och 5 set pyjamasar. Två koftor, en fleecejacka, ett set skalkläder. Stövlar, gympadojor, sandaler. Några mössor och vantar i olika tjocklek.

På förskolan finns ett par extra byxor, två extra tröjor, tre par strumpor, en kofta, galonisar och stövlar.

• mammalovis
    Amanda84 skrev 2016-08-23 13:45:03 följande:

Min son har precis börjat förskola och han har inte särskilt mycket kläder. Jag har sett lite till hur barnen på mitt jobb (på förskola) har vad gäller extrakläder och utgått ifrån det. Just nu har vi lagt två tröjor, två byxor och två par strumpor där och sedan tänker jag att man får väl helt enkelt kolla varje dag om det behöver kompletteras. Nu har inte min son slutat med blöja än, så då behövs det inte mer kläder, resonerar jag. När det väl är dags, så får man väl helt enkelt lägga dit bra mycket fler byxor och strumpor. Jag antar att man nog ganska snabbt kommer att märka hur mycket som går åt.

Vår son har i stort sett bara skjortor (varje tröja som skall träs över huvudet är en onödig kamp som vi gav upp för länge sedan) och sammanlagt har han nog bara 8 skjortor, när jag tänker efter, vilket är ganska lite när vi, liksom du, bara har möjlighet att tvätta en gång i veckan. Samtidigt så byter ju inte förskolepersonalen kläder på barnet om det bara blir en fläck, utan endast om kläderna är blöta. Han äger lika många par byxor och dessa måste garanterat kompletteras när potträningen går lite bättre än vad den gör nu.

Färgmässigt så har vi alltid utgått från att i stort sett varje tröja (skjorta) skall passa till alla byxor. Det har resulterat i att han i princip bara har olika varianter av mörkblå byxor (jeans, manchester, mjukisjeans) samt något enstaka svarta/grå byxor. Ett par mönstrade byxor i fina färger har han, men dessa använder han aldrig eftersom de inte matchar med någon av hans randiga/rutiga skjortor, vilket de flesta faktiskt är. De byxorna hamnade faktiskt bland extrakläderna på förskolan, eftersom han aldrig använder dem hemma. (Min man konstaterade med ett leende att vår son en dag kommer att komma hem och se ut som en clown med prickiga pösbyxor till rutig skjorta i helt avvikande färg, men ja, så får det väl helt enkelt vara så.)

Det är lite spännande att läsa hur andra tänker, då vi med yngsta dottern kunde förbruka två klädset om dagen på förskolan p g a hennes problem med förstoppningsdiarré. Nu funkar magen mycket bättre så just nu har vi bara 2 omgångar på förskolan, men å andra sidan finns ju många fler ombyten hemma att ta med, det är ju värre om det inte finns. Nu ett tag har hon haft kläder i två storlekar hemma samtidigt så det har blivit lite väl mycket framme, så nu har jag rensat ut mycket.

Ja, pojkkläderna är ju svårare att köpa "omatchade" än flickkläderna, då det blir mest blått, svart, grått och rött. Rätt trist, men så är det.
  • mammalovis
    Hi5 skrev 2016-08-23 15:22:03 följande:
    Mina har haft rena kläder varje dag, förutom tjocktröja och ytterkläder.
    Lägg till det några finkläder och så extrakläder.
    Totalt 10 par byxor, 10 mjuka tröjor med kort eller lång ärm, 5 tjocktröjor.
    10 par strumpor, 10 kalsonger.
    1 par gummistövlar
    1 par jympaskor/kängor/vinterstövlar
    1 overall
    2 jackor
    1 regnställ
    På dagis:
    Ett helt ombyte ink tjocktröja
    Tre par strumpor och kalsonger
    Från 6 år så behövs bara fem par byxor
    Fortfarande ett komplett ombyte på förskolan
    Två par strumpor och kalsonger.
    Ja, hela och rena kläder vill jag också att de har varje dag. Men 10 byxor och tröjor låter rätt rimligt, åtminstone om de är "nya" och fräscha. Vi blandar med både nytt och begagnat, dilemmat är ju att alla begagnade byxor är så opålitliga i storlek. Tyvärr finns inte Lindex gamla mysbyxor med vikt mudd och stjärna kvar att köpa, dem älskade jag, så därför känns det inte så kul att köpa nya dyra byxor som verkar krympa mer av de vi ärvt att döma.

Min äldsta dotter har behövt fler par byxor, då hon har en tendens att varje höst när hon får nya leggings ramla och göra hål på flera i veckan och jag orkar inte riktigt hålla tempot med att laga småhål. Vi la in dem i onsdags och redan har första paret hål ...
  • mammalovis
    Hi5 skrev 2016-08-23 15:23:26 följande:
    Kan tillägga att det bara varit Lindex mjukisbrallor i velour utan fickor som gällt, i alla färger.
    Inga jeans förrän i förskolan, då kan man få känna sig lite stor :)
    Ja, det är ju den stora frågan vad barnen kommer gilla mest. 5,5-åringen är en renodlad leggings och klänningtjej med t-shirts ibland, 3-åringen blandar ännu och ger och lilleman har ju ingen åsikt ännu och just därför jag grunnar.

I 80 har vi dock bara 3 mysbyxor med vikt mudd, 3 par nya varav 2 gråa, 3 mönstrade extrabyxor från tösen och 3 begagnade som nog är 74:or egentligen, så svåra frågan är ju vad vi egentligen behöver med förskolekläderna inräknade. Visst kan jag få panik och köpa köpa precis när det behövs, men på ett sätt är det skönare att ligga steget före och få fler byxor för pengarna. Det trista är ju bara att velourbyxorna verkat utgå ur sortimentet, i så fall hade jag velat ha ett par röda och blå typ.

Sedan har jag bara köpt 4 nya bodies, så det mesta har ju körts två varv redan och börjar se lite gammalt ut, samtidigt som jag inte vill lägga en massa pengar på något som kanske inte används så länge. Inte tänkte jag på att köpa jeans i 80 på klädmarknaderna i våras heller.
Svar på tråden Hur mycket kläder behöver 1-3-åringar som börjat förskolan?