Amanda84 skrev 2016-08-23 13:45:03 följande:
Min son har precis börjat förskola och han har inte särskilt mycket kläder. Jag har sett lite till hur barnen på mitt jobb (på förskola) har vad gäller extrakläder och utgått ifrån det. Just nu har vi lagt två tröjor, två byxor och två par strumpor där och sedan tänker jag att man får väl helt enkelt kolla varje dag om det behöver kompletteras. Nu har inte min son slutat med blöja än, så då behövs det inte mer kläder, resonerar jag. När det väl är dags, så får man väl helt enkelt lägga dit bra mycket fler byxor och strumpor. Jag antar att man nog ganska snabbt kommer att märka hur mycket som går åt.
Vår son har i stort sett bara skjortor (varje tröja som skall träs över huvudet är en onödig kamp som vi gav upp för länge sedan) och sammanlagt har han nog bara 8 skjortor, när jag tänker efter, vilket är ganska lite när vi, liksom du, bara har möjlighet att tvätta en gång i veckan. Samtidigt så byter ju inte förskolepersonalen kläder på barnet om det bara blir en fläck, utan endast om kläderna är blöta. Han äger lika många par byxor och dessa måste garanterat kompletteras när potträningen går lite bättre än vad den gör nu.
Färgmässigt så har vi alltid utgått från att i stort sett varje tröja (skjorta) skall passa till alla byxor. Det har resulterat i att han i princip bara har olika varianter av mörkblå byxor (jeans, manchester, mjukisjeans) samt något enstaka svarta/grå byxor. Ett par mönstrade byxor i fina färger har han, men dessa använder han aldrig eftersom de inte matchar med någon av hans randiga/rutiga skjortor, vilket de flesta faktiskt är. De byxorna hamnade faktiskt bland extrakläderna på förskolan, eftersom han aldrig använder dem hemma. (Min man konstaterade med ett leende att vår son en dag kommer att komma hem och se ut som en clown med prickiga pösbyxor till rutig skjorta i helt avvikande färg, men ja, så får det väl helt enkelt vara så.)
Det är lite spännande att läsa hur andra tänker, då vi med yngsta dottern kunde förbruka två klädset om dagen på förskolan p g a hennes problem med förstoppningsdiarré. Nu funkar magen mycket bättre så just nu har vi bara 2 omgångar på förskolan, men å andra sidan finns ju många fler ombyten hemma att ta med, det är ju värre om det inte finns. Nu ett tag har hon haft kläder i två storlekar hemma samtidigt så det har blivit lite väl mycket framme, så nu har jag rensat ut mycket.
Ja, pojkkläderna är ju svårare att köpa "omatchade" än flickkläderna, då det blir mest blått, svart, grått och rött. Rätt trist, men så är det.