• Mattenörd

Vill inte ha smakportioner

Jag har en snart 8-månaders som jag försöker få igång lite mat med. Sen hon var ungefär 4 månader ammar hon bara. Innan det varvade vi med utpumpat och ersättning på flaska när pappan var ensam med henne men rätt som det var vägrade hon flaskan. Vid ca 6 månader började vi försöka med smakportioner men har inte kommit fram alls. I början tog hon ett par skedar som hon spottade ut men sen ett par veckor vägrar hon öppna munnen. Har försökt grönsaker, frukt, gröt men inget är intressant. Rånbitar stoppar hon i munnen men spottar sen ut igen.

Börjar känna mig stressad att inte komma framåt. Bvc säger att jag måste börja byta ut ett amningsråd mot mat eftersom hon planar i vikt. Hon föddes på medelkurvan och har sedan förflyttat sig neråt förvarar besök. Väger nu ca 7 kg. Men jag kan ju inte byta ut när hon inte äter... :-S Nån med tips eller tankar?

• Svar på tråden Vill inte ha smakportioner
  • Maddi

Har hon fått sitta och greja själv med maten? T ex purr'e på tallrik. Sitter hon med er vid bordet och har egen mat som hon grejar med själv när hon ser er äta?

Kanske prova mat eller frukt på klämmisar?

• Christi38

Hade lite av samma problem med min förste son, vi testade allt men han ville verkligen inte, han älskade sin flaska (ersättning och senare välling). Men vi trugade och testade och till slut fick vi honom att låta bli spotta ut mer söta smaker, som majs och potatispuré. Eller morot och sötpotatis... Mosad banan med. Eller Banangröt.

Han fick alltid testa det vi åt, leka med maten själv etc. Uppåt året först började det släppa. Allra bäst blev det först när han började på förskolan vid 15 månader faktiskt.

Hans lillebror sen var tvärtom helt, älskade mat tidigt, så olika det där. Det ger med sig med tiden tror jag, bara man inte gör en allt för stor grej av det.

• Anonym (!)

Lägg ner ett tag! Lyssna på Knattetanterna, Sveriges radio. Funkar amning, så kan man köra det tills vidare. Ammade barn planar i vikt. Min var precis likadan, och BVC bara tjatade. Jag blev jättestressad. Men efter att fått rådet att lägga ner, och att istället bara ge ersättning/amma, så läste det sig själv efter ett tag. Barnet såg vår mat, plockade lite från våra tallrikar. Så himla skönt, då var barnet redo! Var 10 mån, tror jag. 

• Anonym (S)

Testa att göra egen mat. Egen puré osv

Svar på tråden Vill inte ha smakportioner