dela upp kalorier
Hej! 18 årig kille här som är 180 cm och väger ungefär 71-72 kg.Skulle behöva hjälp av någon lite mer kunnig om hur man delar upp kalorierna!
Målet är alltså att gå ner lite grann i kroppsfett men samtidigt öka i muskelmassa så då menar jag att jag vill öka i muskelmassa samtidigt som jag blir av med lite fett, sakta men säkert...
Men inte ligga på för lågt kaloriunderskott så att det påverkar uppbyggnaden av muskelmassan ifall ni förstår hur jag menar.
Enligt massa olika kalkylatorer som visar på ett ungefär hur mycket man ska få i sig så ska jag få i mig omkring 2700-2800 kalorier per dag. Och eftersom jag ska gå ner lite grann i kroppsfett (sakta men säkert) så tänkte jag att jag lägger mig på ett underskott på ungefär 200 kalorier per dag så 2600 kalorier ska jag äta per dag.
Så jag undrar då hur jag på bästa sett delar upp alla kalorier med protein, kolhydrater och fett.
Jag ska få i mig minst:
142 gram protein (582 kalorier) samt
71 gram fett (660 kalorier) varje dag.
Det är 1242 kalorier.
Så nu saknas alltså 1358 kalorier så hur exakt ska jag dela upp de? Hur mycket mer protein, kolhydrater samt fett ska jag äta?
Vore oerhört tacksam om någon skulle kunna ta sig lite tid till att hjälpa mig med detta! :)
1 gram kolhydrat/protein är cirka 4.1 kalorier
1 gram fett är cirka 9.3 kalorier