• Anonym (Djuptjärns Anna)

Vad gäller vid dödsfall

Jag undrar vad lagen säger vid dödsfall. Om jag har en laglig skyldighet att rapportera officiellt. Här sköter jag mitt och så har det alltid varit. Om jag skulle begrava kroppen bakom hönshuset och avstå från att ringa några samtal så undrar jag om det är ett brott, och vad det kan bli för påföljd.

• Svar på tråden Vad gäller vid dödsfall
  • Blueskillen

Klart du måste rapportera.

• Anonym (Ylva)

Eftersom det inte är tillåtet att begrava någon var som helst skulle det väl i alla fall vara ett brott enligt lagen om griftefrid (förutsatt att vi talar om människor här).

• Anonym (Anna)

Polisen var här idag. Har inte haft besök på flera år. De ställde frågor. Jag sade att han drog för flera år sedan och aldrig kom hem.

• Anonym (Olagligt)

Du får inte begrava honom själv. Brott mot griftefriden.

• 8airam8

Tog du honom av daga på egen hand också, eller var det bara begravningen som du skötte själv?

Och ja, du har en skyldighet att låta myndigheterna ta hand om en annan persons bortgång. Vid ett oväntat dödsfall ska det säkerställas att brott inte är begånget till exempel.

The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
Svar på tråden Vad gäller vid dödsfall