• Drömsandra

sjukskrivning och barnomsorg

Hej,
    Jag har blivit diagnostiserad med Hypoteoros efter min första graviditet. Äter levaxin och har mått okej. När mitt andra barn blev två månader blev jag sämre igen och nya blodprover visade på en försämring.

Under sommaren har vi varit två som hjälpts åt med barnen och det har funkat okej. Nu när min sambo går tillbaka till jobbet känner jag en viss oro i hur jag ska klara av bägge barnen (äldsta går 15 timmar). Reagerar otroligt starkt på stress nu för tiden och är väldigt trött. Mina funderingar är om det går att sjukskriva sig så det äldsta barnet kan gå på förskola längre tid än 15 Tim/v. Måste då pappan vara hemma med barn nr 2 under tiden som jag är sjukskriven? Som jag känner nu kommer jag klara att vara hemma med den minsta själv med hjälp från våra föräldrar. Någon som vet hur det funkar?

• Svar på tråden sjukskrivning och barnomsorg
  • zemer

Sjukskriver du dig nu så sjukskriver du dig ju ifrån föräldraledigheten. Så alltså måste någon annan ha ansvar för den lilla.

Men har du pratat med dagis/kommunen om din situation? Min kompis hade ett liknade problem men hon pratade bara med dagis, förklarade situationen och visade läkarintyg, så var det inga problem att ha stora på dagis efter pappans tider och hon va hemma med lilla.

• Drömsandra
    zemer skrev 2016-08-21 12:46:31 följande:

Sjukskriver du dig nu så sjukskriver du dig ju ifrån föräldraledigheten. Så alltså måste någon annan ha ansvar för den lilla.

Men har du pratat med dagis/kommunen om din situation? Min kompis hade ett liknade problem men hon pratade bara med dagis, förklarade situationen och visade läkarintyg, så var det inga problem att ha stora på dagis efter pappans tider och hon va hemma med lilla.

Har tänkt den tanken men tycker det känns lite olustigt att behöva "be om hjälp" från kommunen och hoppas att de är snälla.

Jag kan till viss del förstå resonemanget men samtidigt inte. Med minsta kan jag göra ingenting, sitta o amma och sova när hen sover. Men med den äldste krävs det så ofantligt mycket mer energi (hon är snart 2). Men man hamnar ngnstans mitt emellan. För "frisk" för det ena men för sjuk för det andra.
  • Holma

Ska du sjukskriva dig för att barnet ska få vara längre på fsk ?

• fjanten
    Holma skrev 2016-08-21 20:30:42 följande:

Ska du sjukskriva dig för att barnet ska få vara längre på fsk ?

Du tycker inte att det framkom ganska tydligt eller...?
  • Holma
    fjanten skrev 2016-08-21 20:41:29 följande:
    Du tycker inte att det framkom ganska tydligt eller...?
    Jo men man sjukskriver sig inte för att få ha barnen mer på fsk
  • fjanten
    Holma skrev 2016-08-21 20:57:37 följande:

Jo men man sjukskriver sig inte för att få ha barnen mer på fsk

Men då förstod du ju vad TS frågade, varför skrev du inte denna personliga åsikt på en gång istället?
  • Holma
    fjanten skrev 2016-08-21 21:34:36 följande:
    Men då förstod du ju vad TS frågade, varför skrev du inte denna personliga åsikt på en gång istället?
    Ville bara ha klart att det verkligen var så ts menade . FK skulle aldrig gå med på den anledningen .
  • Jennie med ie
    Holma skrev 2016-08-21 21:48:33 följande:
    Ville bara ha klart att det verkligen var så ts menade . FK skulle aldrig gå med på den anledningen .

Det finns ö h t ingen ruta på ansökan om sjukpenning som det skulle skrivas in i, så det saknar betydelse.

Kruxet här är att vara sjukskriven från föräldraledigheten utan att någon annan tar över omsorgen om barnet man var föräldraledig för.

• Hi5

Kollar de så att någon tar ut föräldrapenning? Om tex mormor är pensionär och hjälper till, måste hon ta ut föräldraledigt då?
    Eller kan man bara sjuka sig och ha kvar den lilla hemma utan att pappan behöver vara hemma?
    Vissa får ju föräldrapenningen att vara mycket längre än ett år, så på någon sätt är de hemma utan att "få betalt" eller ta ut ledighet för det.

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Alexi

Fast hon kan ju få ett läkarintyg på att hon behöver hjälp med mer barnomsorg för det äldsta barnet, det är ju bara till kommunen/förskolan, det har ju inget med FK att göra. För eftersom hon fortfarande kan vårda det barn hon är föräldraledig för så blandas inte FK in alls.

Svar på tråden sjukskrivning och barnomsorg