• Tezzie83

När ska jag berätta?

Jag har en ständig oro men jag berättar den kortfattat.
    Det är så att 1/6 bytte jag jobb och fick en provanställning som går ut 30/11.
    29/6 fick jag veta att jag va gravid som inte alls va planerad men givetvis blev vi superglada.
    8/8 fick jag en ny chef som jag hittills har hunnit träffa 3ggr.
    Jag vet att man inte kan någon jobb pga en graviditet men är så rädd att hon ska hitta på en annan ursäkt.
    Vill så gärna ha det här jobbet och att behöva dölja sin graviditet gör mig ledsen.
    NÄR ska jag berätta för min chef?! Ska jag låta henne lära känna mig och se hur jag jobbar eller ska jag släppa bomben redan nu?
    Tack på förhand ????

• Svar på tråden När ska jag berätta?
  • MyDestiny

Jag berättade första veckan för min nya chef (var då i v14) pga att jag ville vara schysst och ge chefen bra förutsättningar till framtida planering. MEN jag hade en tillsvidare anställning sedan länge.

Eftersom du är fortfarande provanställd hade jag väntat tills den gått över till tillsvidare anställning för att vara säker. Om du kan dölja det så länge. Inte schysst men samtidigt är en provanställning väldigt lätt att avsluta från arbetsgivarens sida.,,,

• Tezzie83
    MyDestiny skrev 2016-08-21 12:00:17 följande:

Jag berättade första veckan för min nya chef (var då i v14) pga att jag ville vara schysst och ge chefen bra förutsättningar till framtida planering. MEN jag hade en tillsvidare anställning sedan länge.

Eftersom du är fortfarande provanställd hade jag väntat tills den gått över till tillsvidare anställning för att vara säker. Om du kan dölja det så länge. Inte schysst men samtidigt är en provanställning väldigt lätt att avsluta från arbetsgivarens sida.,,,

Jag vill ju vara schysst men jag vill ju inte riskera min ev tillsvidare anställning heller.
    Tror inte jag kan dölja det så länge då det redan syns. Är i v.13 idag.
    Åååååååh vilken jobbig situation!! ????
  • TildeS

Hej!

Jag är i samma situation! Är i v 12 och provanställd kan inte berätta för ens i v 16 om jag ska vara säker gällande min provanställning. Är så himla svårt för så länge vill jag inte vänta.. Kan inte heller berätta för alla vänner och familj för risken att det kommer ut till någon på jobbet. Det vore ju en mardröm om min chef fick reda på det av någon annan än mig!

Kan man ens vänta till v 16? Då lär det ju synas.

• Jula

Jag är arbetsgivare och skulle självklart ALDRIG avsluta en provanställning pga graviditet. Alla arbetsgivare vet att kvinnor skaffar barn för eller senare och till dom flesta tjänster kan man hitta vikarier. Dessutom är det inte en kostnad för arbetsgivaren.

Så - berätta, men understryk att jobbet är väldoft viktigt för dig och att du verkligen trivs och ska göra ditt yttersta för att jobba på som vanligt och dessutom lämna över snyggt till din ersättare.

Kommer gå toppen!

• Maddi
    Tezzie83 skrev 2016-08-21 13:52:55 följande:

Jag vill ju vara schysst men jag vill ju inte riskera min ev tillsvidare anställning heller.

Tror inte jag kan dölja det så länge då det redan syns. Är i v.13 idag.

Åååååååh vilken jobbig situation!! ????

Enligt lag är de 3 månader innan förlossningsdatumet och du gör inget fel om du väntar. Men naturligtvis är de ju bättre att säga till så fort som möjligt.
  • Kirsty

Eftersom du har en provanställning hade jag berättat ASAP. Du har bra skydd i lagen så det skulle nog ta emot för en arbetsgivare att säga upp dig när du väl släppt bomben. 

Förutsätter att du är fackligt ansluten och kan få hjälp om det blir strul.

• Tezzie83
    Jula skrev 2016-08-21 23:04:10 följande:

Jag är arbetsgivare och skulle självklart ALDRIG avsluta en provanställning pga graviditet. Alla arbetsgivare vet att kvinnor skaffar barn för eller senare och till dom flesta tjänster kan man hitta vikarier. Dessutom är det inte en kostnad för arbetsgivaren.

Så - berätta, men understryk att jobbet är väldoft viktigt för dig och att du verkligen trivs och ska göra ditt yttersta för att jobba på som vanligt och dessutom lämna över snyggt till din ersättare.

Kommer gå toppen!

Jag hoppas alla arbetsgivare tycker och tänker som du <3 men jag är rädd över att hon ska hitta på en annan ursäkt som sagt.
  • Tezzie83
    Kirsty skrev 2016-08-22 07:37:41 följande:

Eftersom du har en provanställning hade jag berättat ASAP. Du har bra skydd i lagen så det skulle nog ta emot för en arbetsgivare att säga upp dig när du väl släppt bomben. 

Förutsätter att du är fackligt ansluten och kan få hjälp om det blir strul.

Jag har varit i kontakt med facket och enligt dom kan arbetsgivaren inte neka en tjänst pga en graviditet. Det skulle vara diskriminering.
    Och skulle jag inte få den här tjänsten pga andra orsaker så har jag fortf kvar min plats på "gamla" jobbet, så jag går ju inte arbetslös som tur är.
    Men jag vill så gärna ha det här jobbet.
  • Kirsty
    Tezzie83 skrev 2016-08-22 20:54:58 följande:
    Jag har varit i kontakt med facket och enligt dom kan arbetsgivaren inte neka en tjänst pga en graviditet. Det skulle vara diskriminering.
    Och skulle jag inte få den här tjänsten pga andra orsaker så har jag fortf kvar min plats på "gamla" jobbet, så jag går ju inte arbetslös som tur är.
    Men jag vill så gärna ha det här jobbet.
    Jag arbetar fackligt och hade någon av mina medlemmar fått en avslutad provanställning efter att de outat en graviditet skulle jag driva det som en tvist, oavsett vilken anledning arbetsgivaren säger sig ha.
Svar på tråden När ska jag berätta?