• SweetJune

Föräldrapenningstillägg - hur fungerar det?

Hej!

Hur fungerar det med föräldrapenningstillägg, är det upp till en viss ålder (barnet) och betalas det ut automatiskt eller måste man ansöka om det? Min man har varit föräldraledig nu med sonen som är 2,5 år (10 v) och i november kommer nästa barn. Då ska han vara ledig i några veckor. Sedan ska han ta pappaledigt i några månader när nästa är ca 1,5 år men har för mig att tillägget endast är upp till 18 mån?

• Svar på tråden Föräldrapenningstillägg - hur fungerar det?
  • Carambolan

Menar du föräldralön som man ibland kan få från jobbet? I så fall är reglerna olika beroende på arbetsplats och kollektivavtal. På mitt jobb funkar det så att jag automatiskt får 10% av min lön utbetald som föräldraledig men bara under en ledighetsperiod (dvs inte när jag tar strödagar, extra lång sommarledighet, etc.) och bara i max 6 månader.

• SweetJune

Tack för svar. Ja precis de extra 10 % som arbetsgivaren betalar ut. Måste man ta ut föräldrapenning för de dagar man är ledig från jobbet för att få tillägget?

• Carambolan

På mitt jobb behöver man inte det i alla fall, det räcker att man är ledig.

• Anonym (Ellen)

Det finns lite olika regler kring fp-tillägg eller föräldralön.
    Vissa ska enligt kollektivavtalet söka via sitt fackförbund eller via AFA Försäkring.
    För vissa är det arbetsgivaren som betalar ut.

Som det avtalet jag arbetar med, kommunala kollektivavtalet AB, så går det per automatik. Så länge man uppfyller kraven (12 mån sammanhängande anställning och barnet är yngre än 24 mån) så går det ut 10% i 180 dagar. Det är helt irrelevant om medarbetaren tagit ut FP eller ej.

Inom statliga avtalet ALFA så betalar man ut för de dagar man tagit föräldrapenning så där har medarbetarna behövt skicka in de gröna underlagen i från FK.

Svar på tråden Föräldrapenningstillägg - hur fungerar det?