Vad gör en lärarassistent?
Jag såg att kommunen söker lärarassistenter. Någon som vet vad skillnaden mellan lärarassistent och elevassistent är? Det känns som det är typ samma? Men man kanske hjälper alla barn istället för enbart ett?
Jag såg att kommunen söker lärarassistenter. Någon som vet vad skillnaden mellan lärarassistent och elevassistent är? Det känns som det är typ samma? Men man kanske hjälper alla barn istället för enbart ett?
Lärarassistent tolkar jag mer som hjälp för läraren, tex med administrativa saker.
Måste ju dock stå i annonsen vad tjänsten går ut på?
Brorsan hälsar att det beror på. En del skolor/kommuner använder ordet som mer formell variant av extralärare/andralärare, där det alltså är ytterligare en "lärare" i klassrummet (de behöver inte vara utbildade till lärare) och är helt enkelt en till lagom kunnig vuxen i klassrummet, till för barnen, medan andra skolor/kommuner vill ha en lärarsekreterare, alltså en som ägnar sig åt mer administrativa uppgifter åt lärarlaget (som både jag och brorsan diskuterat här på FL, exempelvis här: www.familjeliv.se/forum/thread/72889787-larare-vill-ni-ha-en-sekreterare ).
Så... du får väl ringa kommunen på måndag och fråga.
Ja okej, tack för svaren. Det stod inte så mycket i annonsen, men jag tror inte att det bara var administrativa saker i alla fall. Det känns inte som det kan finnas nog mycket jobb för att man ska kunna anställa bara för det administrativa.
Jag tänkte bara eftersom att de valde att kalla det lärarassistent istället för elevassistent. Om en bara ska vara en extra vuxen i klassrummet känns det som att dom skulle kalla det elevassistent. Det kanske i och för sig är när dom bara söker till en enskild elev.
Skulle tro att det är mer riktat mot hela klassen och som namnet antyder också "assistent" till läraren. Det vill säga att läraren kan styra delar av dina uppgifter.
Ofta i skolor finns en märklig konflikt mellan lärare och fritidspersonal. Yrkesgrupper som HAR olika ansvar och uppdrag, men som ibland har svårt att förstå de andras situation. Har såå många gånger fått höra kommentarer om varför lärarna inte kan göra ditten eller datten, trots att det är något som mer ingår i fritids uppgifter än skolans (som exempel rastvakt). Därför kanske man tror att missförstånd kring ansvar och uppgifter minskar om man kallar det assistent-åt-yrkesgrupp för då blir det mer tydligt att läraren faktiskt kan be dig t.ex. gå och kopiera och förvänta sig att du gör det utan sura miner. Men skulle tro att det är mycket tid i barngrupp också