• Mibi

Ni som flaskmatade från dag 1, kan ni svara på mina frågor?

Hej!

Jag funderar på att flaskmata vårt 3:e barn från dag 1, pga olika anledningar. Ni som gjort detta, kan ni berätta mer omhur ni gick tillväga? Vilken flaska är att föredra? Hur mkt ger man o hur ofta? Hur blev ni bemöta på bb o av andra? Hur fungerade nätterna tyckte ni? För- och nackdelar? Är immunförsvaret verkligen bättre för barn som ammas eller är det bara bs?

Tack!

• Svar på tråden Ni som flaskmatade från dag 1, kan ni svara på mina frågor?
  • Kvinna30plus
    Mibi skrev 2016-08-20 21:39:36 följande:

Hej!

Jag funderar på att flaskmata vårt 3:e barn från dag 1, pga olika anledningar. Ni som gjort detta, kan ni berätta mer omhur ni gick tillväga? Vilken flaska är att föredra? Hur mkt ger man o hur ofta? Hur blev ni bemöta på bb o av andra? Hur fungerade nätterna tyckte ni? För- och nackdelar? Är immunförsvaret verkligen bättre för barn som ammas eller är det bara bs?

Tack!

Flaskmatade. Bemötandet helt ok. Dock så hann dom aldrig läsa min journal där det var tydligt markerat att jag ej skulle amma så fick lov att säga till trött å sliten efter förlossningen....men det gick helt ok. Men hade helst sluppit behöva göra det dock.

Har kört på mams flaskor inte testat ngr andra då det fungerat utmärkt med dom! Dosering efter paketet. På BB har dom ersättning iaf där vi var å där fixar dom det åt en. Det ärväldigtväldigt lite man börjar med så magen får vänja sig långsamt men det kommer dom ge instruktioner om. Vårt barn har aldrig varit sjuk mer än en lättare förkylning. Inga allergier som kommit etc. Vi hjälptes åt med nätterna. Förberedde flaskor m pulver i, samt vatten m rätt temp i smidiga termosar som vi hade på nattygsbordet.

Ser inga nackdelar från mitt perspektiv. Fördelar- man får sova en hel natt emellanåtnär vi hjälps åt, vilket behövs! Samt att båda kan mata å natta å att hon är trygg med oss båda. Att det inte spelar ngn roll vem av oss det är.
  • BeautifulMoments

De äter ju bara mini lite precis när de föds BB personalen borde kunna svara på hur mycket. Sen ökar de ju varje dag i början. Jag hade MAM anti kolik flaka men neo hade helt vanliga esska. Många frågar om man ammar men mer än så har jag inte fått som kommentar. Nätterna va inga problem. Neo sa man kunde ha färdigblandad ersättning under natten i kylskåp (de hade de där också till alla neo barnen) annars kan man ha en termos bredvid sängen med lagom varmt vatten och blanda ersättningen direkt.

Min son fick ofta halsfluss som liten så de fick ta bort mandlarna (2011). Sen dess har han varit sjuk 3 ggr.

Tvillingarna är ju prematurer födda i v28 och skulle ju kunna va mer infektionskänsliga pga det men jag skulle säga de varit friskare än många andra barn jag känner.

En vän till mig amma sina barn, hennes dotter är konstant sjuk fortfarande när hon är 4,5 år gammal.

Jag har inte läst någon forskning om detta. Då jag inte lyckats amma blir jag bara ledsen av allt som propageras om hur amning minskar risken för ditten och datten för vad ska man göra? Men om jag kollar på min omgivning ser jag inte skillnad i hur ofta barn som flaskmatats är sjuka och hur de som ammats är sjuka.

My life, My choice!
  • Kasperina

Jag har koppmatat båda mina barn på inrådan av personalen på BB, och inte lyckats få igång helamning med något av dem.
    Första barnet föddes kraftigt tillväxthämmad pga havandeskapsförgiftning. Han koppmatades direkt från födseln var tredje timme. Första dagen fick han 10ml varje gång, andra dagen 20ml osv, men han var pytteliten så jag vet inte om det gäller alla barn. Jag har hela tiden låtit barnen styra hur mycket de äter, man märker om de är nöjda eller inte när flaskan är tom.
    Efter 10 dagar åt han så mycket att vi fick gå över till flaska (MAMs antikolikflaskor har funkat jättebra). Ungefär då började han även bli stark nog att amma, men han var inte särskilt intresserad och jag lyckades inte få igång mjölkproduktionen med enbart pump.
    Andra barnet var normalstort, men jag var svag efter en tuff förlossning och hade inte tillräckligt med mjölk så hennes blodsocker blev alldeles för lågt och de tog beslutet att börja koppmata. Hon ammade parallellt hela tiden och åt kanske 50-50.
    På BB får man Babysemp, men båda mina barn har fått ont i magen av den och klarat Nan mycket bättre. Nan är tydligen mer likt bröstmjölk än babysemp, men det finns barn som klarar Babysemp bättre. Man får prova sig fram.
    Jag har inte aktivt valt att ge ersättning i stället och har därför inte fått några särskilt negativa kommentarer, men om de tjafsar med dig på BB så kan du gärna hälsa från dem att när jag bad "amningshjälpen" om hjälp att få igång amningen med mitt första barn fick jag svaret att jag borde klara det på egen hand, så de kan kliva ner från sina höga hästar och hjälpa folk att göra det som känns bäst för just dem i stället

Till mig har alla inom vården sagt (och hänvisat till forskning där jag läst någon enstaka sammandrag av rapport) att ersättning är precis lika bra för barnen så länge de får den korrekt blandad och får hud-mot-hud med föräldrarna. Jag hade oftast barnen vid bart bröst även när de åt från flaskan och ingen av dem har utpräglat bra eller dåligt immunförsvar. De är sjuka hela tiden precis som alla andra, men de är inte sjukare än alla andra.

Gör det som känns bäst för dig, det är huvudsaken!

• My Sigma

Vi flaskmatade vår första från första dagen, av olika skäl. Det stod inskrivet i min mödravårdsjournal, så alla på BB var införstådda. Vi fick all hjälp vi behövde.

Vilken flaska får man prova sig fram, vi tyckte MAMs var bra, för de ventilerar så att barnet inte sväljer för mycket luft, de var också supernenkla att sterilisera i micron.

Vi fick hjälp på BB med hur mycket barnet skulle få de första dagarna, i början är det verkligen pyttelite, typ en tesked per måltid. På Huddinge Sjukhus, där vi var, hade de en särskild micro och kylskåp för ersättning, och en lapp på väggen med lämplig tid för att värma. Superbra!

Det stämmer att barn som ammas skyddas mot infektioner av antikroppar från mamman i bröstmjölken de första sex månaderna. Men det är "i genomsnitt", i slutänden är det tur eller otur om barnet blir sjuk eller ej. Mitt barn var inte sjukare än något annat i alla fall.

Om du vill ha mer hjälp finns en Facebook-grupp, Till dig som flaskmatar. Där kan man få massor med goda råd och stöd,

Lycka till!

• My Sigma

För oss var Nan också bättre än babysemp, och allra bäst var Nans Sensitive-variant. Av de andra blev lilla plutten så hård i magen.

• BeautifulMoments
    Kasperina skrev 2016-08-20 21:57:25 följande:

Jag har koppmatat båda mina barn på inrådan av personalen på BB, och inte lyckats få igång helamning med något av dem.

Första barnet föddes kraftigt tillväxthämmad pga havandeskapsförgiftning. Han koppmatades direkt från födseln var tredje timme. Första dagen fick han 10ml varje gång, andra dagen 20ml osv, men han var pytteliten så jag vet inte om det gäller alla barn. Jag har hela tiden låtit barnen styra hur mycket de äter, man märker om de är nöjda eller inte när flaskan är tom.

Efter 10 dagar åt han så mycket att vi fick gå över till flaska (MAMs antikolikflaskor har funkat jättebra). Ungefär då började han även bli stark nog att amma, men han var inte särskilt intresserad och jag lyckades inte få igång mjölkproduktionen med enbart pump.

Andra barnet var normalstort, men jag var svag efter en tuff förlossning och hade inte tillräckligt med mjölk så hennes blodsocker blev alldeles för lågt och de tog beslutet att börja koppmata. Hon ammade parallellt hela tiden och åt kanske 50-50.

På BB får man Babysemp, men båda mina barn har fått ont i magen av den och klarat Nan mycket bättre. Nan är tydligen mer likt bröstmjölk än babysemp, men det finns barn som klarar Babysemp bättre. Man får prova sig fram.

Jag har inte aktivt valt att ge ersättning i stället och har därför inte fått några särskilt negativa kommentarer, men om de tjafsar med dig på BB så kan du gärna hälsa från dem att när jag bad "amningshjälpen" om hjälp att få igång amningen med mitt första barn fick jag svaret att jag borde klara det på egen hand, så de kan kliva ner från sina höga hästar och hjälpa folk att göra det som känns bäst för just dem i stället

Till mig har alla inom vården sagt (och hänvisat till forskning där jag läst någon enstaka sammandrag av rapport) att ersättning är precis lika bra för barnen så länge de får den korrekt blandad och får hud-mot-hud med föräldrarna. Jag hade oftast barnen vid bart bröst även när de åt från flaskan och ingen av dem har utpräglat bra eller dåligt immunförsvar. De är sjuka hela tiden precis som alla andra, men de är inte sjukare än alla andra.

Gör det som känns bäst för dig, det är huvudsaken!

Magen ska vänjas vid ersättning/bröstmjölk och matsäcken vidgas också. När man ammar kommer ju bara lite i början och ökar successivt. Mina prematurer fick 1 ml åt gången den första dagen (950g och 890g vägde dem). Ett annat barn som va "stort" fick också några ml i början men kunde öka snabbare.

De är olika vilken ersättning de har på sjukhuset. Vårt sjukhus hade NAN.
    My life, My choice!
  • elin1989
    Mibi skrev 2016-08-20 21:39:36 följande:

Hej!

Tack!

Jag använde Philips Avent-flaskor. Det står hur mycket/ofta på paketet, men man märker själv hur mycket bebisen behöver. Vi kokade alltid vattnet, blandade ersättningen med det varma vattnet och väntade tills de svalnade. På natten hade vi några flaskor i kylen som vi sen värmde upp i flaskvärmare. Men vårt barn åt bara på natten de första sex-sju veckorna. Jag upplevde aldrig att jag blev dåligt bemött. Han föddes inte i Sverige så kanske skulle det vara annorlunda där.

Fördelarna för mig var att vi kunde dela på matningen och att jag inte var låst vid hemmet. Dessutom att det är enklare att ha rutiner kring matningen och att barnen blir mättare och sover längre. Jag upplevde det som fördelar iaf. Min son hade förstoppning som liten, trots att vi hade speciell ersättning mot förstoppning. Jag vet inte om det var för att han var flaskmatad eller om det hade hänt om han var ammad också.
  • Jasmin Karlsson

Jag köpte Dr. Browns flaskor innan förlossningen men de rann för snabbt så jag köpte en NUK också och den funkar mycket bättre. Så mitt tips är köp typ 2 st innan av olika märken och testa dig fram sen när du fått barnet.
    Ja, barn som ammas får statistiskt sett bättre immunförsvar. Därför finns det såklart flaskmatade som är jättefriska också, det handlar om statistik. Amning är bra framförallt pga råmjölken, därför försökte jag amma första veckan.
    Man får många frågor tycker jag om man ammar eller inte, vilket jag tycker är lite konstigt. Som frågan hur man födde.. Jag tycker det är privat (iallafall för alla utom ens närmaste).

• lollip0p

Vi gav Babysemp med Philips Avent-flaskor. Gick hur bra som helst. Inga magproblem, inga allergier, inga problem.

Angående immunförsvaret:
    Hos människan är immunförsvaret (så som vi talar om det, nämligen benägenheten att bli sjuk) medfött. Vi får med oss alla de antikroppar vi kommer att behöva under våra första dryga 6 månader i livet (samt anlagen till vårt framtida immunsystem) från vår mamma när vi föds. Andra djur kan behöva få råmjölk för att få vissa antikroppar, t.ex hästar, men det behöver inte människobarn.

Det enda som antikropparna från råmjölken (och bröstmjölk generellt) gör är att lägga sig som en skyddande film ovanpå slemhinnorna och ge ett visst skydd mot exempelvis svåra diaresjukdomar, vilket ju är fantastiskt viktigt i utvecklingsländer men faktiskt helt försumbart i dagens Sverige.

Det skulle t.o.m kunna vara så att antikropparna från mamman kan försena utvecklingen av barnets kroppsegna immunförsvar (det som tränas upp med åren) vid amning längre än 6 månader så att amning skulle vara "bra för immunförsvaret" - ja, det är rent BS. Och det förhindrar inte allergier.

• Nittiotvå

Dr Brown antikolik , oslagbar nappflaska, blir ej vakuum som det kan bli i andra antikolik flaskor.

Körde nan H.A första två månaderna sedan gick vi över till Nan PRO.

Hon är 5 mån nu och inte haft något problem med magen och ej varit sjuk.

Bemötandet har inte varit 100% ok alla gånger. Men det är sånt man får borsta av sig. Även fl hade ingen koll fast det stod i min journal.

Svar på tråden Ni som flaskmatade från dag 1, kan ni svara på mina frågor?