• hajnor

Tips och råd på matschema till 5 mån som går upp dåligt i vikt

Både vid 4 och 5 mån kontroll på BCV har sonen gått nedåt på viktkurvan, dvs han går upp i vikt men inte tillräckligt fort. Längd och huvudomfång ligger han mitt på sin kurva, så växer gör han ju. Han har dock haft haft svårt för att fokusera på ätandet den senaste månaden, då han är i den åldern där omgivningen är väldigt intressant. Jag ammar/flaskmatar ofta i sovrummet utan störande ljud och annat, men inte alltid det hjälper. Jag ammar/pumpar mest, men lägger till ersättning när och om det behövs.
    Han får aldrig gå hungrig, och jag har kört fri amning sen han föddes. 

Vill ju såklart se till att han äter ordentligt, så har nu försökt kartlägga hans ätande för att ha koll på hur mkt han får i sig. Så här äter han nu (alla tider är ungefärliga, då han får när han hungrig, men om han inte 'sagt till' så erbjuder jag honom alltid mat 3 h efter senaste matning):

08:00 Bröstmjölk ca 200 ml 
    11.00 Bröstmjölk 120-160 ml
    12:00 Smakportion grönsaker/rotfrukter (4 iskuber)+0.5 msk rapsolja, flaska om han vill (oftast inte)
    14:00 120-200 ml bröstmjölk/ersättning
    17:00 120-200 ml bröstmjölk/ersättning
    18:30 1 portion havregröt + 0.5 msk rapsolja + 60 ml ersättning (istället för bara vatten att spä med)
    20:00 100-120 ml bröstmjölk/ersättning
    21:30 Erbjuds alltid en flaska ersättning, 200 ml, men han dricker aldrig hela
    Sen sover han i 10 tim. Han slutade amma på nätterna vid 2 mån ålder.

Vad jag förstått så ska barn i den här åldern (han är nu 5 mån och tre veckor) ha i sig ca 100 kcal per kr kroppsvikt, och då han väger ca 7 kg nu så  får han ju i sig tillräckligt om man räknar på det.
    Någon som varit i den här situationen som har några råd? Borde jag göra något annorlunda?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-20 19:00
    Givetvis menade jag 100 kcal per kg kroppsvikt, inte kr :)

• Svar på tråden Tips och råd på matschema till 5 mån som går upp dåligt i vikt
  • Galia

Har Bvc uttryckt oro? Jag uppfattar att han går upp i vikt bara inte lika fort som tidigare/enligt tidigare kurva? Finns ju ngt som kallas amningspuckel. Inte alls ovanligt att de hoppar ner ngn kurva. Kurvorna hos Bvc är ju fr 70-talet o jag vill minnas att de är baserade på bebisar som enbart fick ersättning. Ta det bara lugnt. Går han upp, äter o sover o verkar må bra så gå på det.

• hajnor

Ja man kan väl säga att han hoppat ner på kurvan, men två månader i rad nu. Han låg strax under det tjocka strecket på sin kurva, vid 4 mån kontroll hoppat ner en kurva och vid 5 mån kontroll ytterligare en.
    Sist vi var på BVC hade vi inte vår ordinarie sköterska, utan en yngre som var lite mer 'chill'. Hon sa att hon inte var orolig, men att han inte borde hoppa längre ner på kurvan (då faller han nog utanför vad som är normalt för honom). Vår ordinarie sköterska är ganska orolig av sig, och jag vill helt enkelt undvika en situation där de ska börja krångla med tillmatning och annat, vilket jag ser som tvångsmatning. Han gick ner 10% de första dagarna på BB, och sköterska blev helt galna och tvingade oss att hälla i honom koppar med ersättning efter varje amning, ingen kul upplevelse varken för oss föräldrar eller sonen som hostade/spydde upp det mesta från koppen. Efter ett dygn hade han gått upp nästan 100 g, vilket var LÅNGT mer än de väntat sig, och jag är övertygad att han gått upp fint även utan 'tvångsmatningen' då jag ammade precis hela tiden och bebis var nöjd och glad efteråt. 

För att undvika att behöva tvinga i honom mat om BVC ska krångla så vill jag därför göra mitt bästa för att se till att han får i sig ordentligt innan vi ska på 6 mån kontroll....

• Galia

Byt Bvc-sköterska till den som var mer chill! Du ska inte behöva ta den där hetsen som du kände på BB. Har se inte öppen mottagning ibland på Bvc så du kan se redan nu om det går åt rätt håll o inte behöver oroa dig till nästa ordinarie besök.

Svar på tråden Tips och råd på matschema till 5 mån som går upp dåligt i vikt